EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
Voor het eerst zijn de elektrische Mini en de versies met brandstofmotor technisch volledig van elkaar gescheiden. Welke is nu sneller en welke is leuker: de Mini Cooper S of toch de Mini Cooper SE?
Van alle autofabrikanten heeft BMW ons de afgelopen jaren het meeste bijgeleerd over het verschil in rijbeleving tussen auto’s met verbrandingsmotor en EV’s. De keuze om beide aandrijftypen op één en hetzelfde platform te bouwen bood unieke mogelijkheden om nagenoeg dezelfde auto’s met verschillende typen aandrijving te vergelijken.
EV en brandstofmotor op hetzelfde platform
Zo bleek de M440i zelfs met veel minder vermogen toch een fijnere stuurmansauto dan de elektrische i4 M50, maar overtuigde de i7 meer als zakenlimo dan de 7-serie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2FNVB3249Repo-Mini-Cooper-S-Cooper-SE-.jpg)
Deze keer is het de beurt aan de Mini Cooper S en z’n elektrische equivalent, die als Cooper SE door het leven gaat, om uit te vechten welke de kernwaarden van Mini het beste uitdraagt.
Mini Cooper S vs. Mini Cooper SE
Zelf bezigt Mini maar al te graag (zelfs tot vervelens toe) de gevleugelde frase ‘Go-Kart Feeling’ om de rijervaring in z’n hatchbackjes te omschrijven.
Voor ons vormen ze een uitnodiging om ze met elkaar te vergelijken op datgene wat nog het dichtste bij een kartbaan voor volgroeide auto’s komt: een autoslalom van Team Wimedo.
Al sinds de jaren ’60 is het de organisator van de meest laagdrempelige vorm van autosport die je in Nederland bedrijven kunt (zie kader). Hun ultrakrappe en bochtige pylonencircuitjes zijn de beste manier om het weggedrag van straatauto’s binnen de kortste keren (en bochten) te ontrafelen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Firefly moet jou uit de Volvo houden, maar vergeet iets belangrijks
-
Lynk & Co 02: goedkoper, zuiniger en ruimer dan Volvo EX30
-
Zelf racen in sportwagencup kan! Dit kost het
-
Ford Puma Gen-E is een redelijke EV met één groot pluspunt
-
Suzuki’s eerste elektrische auto weet (nog) niet te overtuigen
-
Deze volledig elektrische Panda is er al vanaf zo’n 5.000 euro
-
Smerige truc van Tesla? ‘Neppe tellerstand om garantie te omzeilen’
-
Lucid Gravity: enorme range en mega ruim, maar niet perfect
-
Deze elektrische Zeekr 7X moet mensen uit hun Audi trekken
-
Gespot: dit is de nieuwe budget-EV waarmee Jeff Bezos wil scoren
-
Audi RS E-tron lijkt onverslaanbaar, maar Maserati steelt de show
-
Oude elektrische auto’s toch niet nutteloos door deze upgrade?