EV Supertest 2025: dit is de deelnemer met de meeste pk’s
Voor het eerst in de geschiedenis van Autovisie wordt een EV Supertest georganiseerd. Vanaf vandaag onthullen we elke dag één van de zes deelnemers. De MG4 Electric Xpower bijt het spits af.
Bij elektrische auto’s gaat het vaak vooral over bereik, accucapaciteit en prijs en dan pas over rijplezier. Maar in de eerste Autovisie EV Supertest ligt de focus juist op de sportieve rijeigenschappen. Met een goed onderstel en communicatieve besturing kunnen ook elektrische auto’s écht stuurplezier bezorgen.
MG4 Xpower als sterkste deelnemer EV Supertest
Maar welke auto blinkt daarin uit? Dat test Autovisie in de eerste EV Supertest. Die reportage lees je volgende week donderdag in Autovisie Magazine 10. Vandaag stellen we je aan de eerste kandidaat voor: de MG4 Xpower.
Met 435 pk en maar liefst 600 Nm koppel is dit de sterkste deelnemer van het veld. Doet er dan geen Tesla Model S Plaid mee? Nee, in de EV Supertest voelen we elektrische hot hatchbacks aan de tand. De bovengrens is zo’n 55.000 euro. Het moet enigszins bereikbaar blijven. De MG4 Xpower koop je overigens al voor iets meer dan 42 mille.
Niet op TT Circuit Assen, maar op Raceway Venray
Dat geldt niet voor de ‘gewone’ Autovisie Supertest (waar overigens ook twee extreme EV’s aan deelnamen) die sinds 1997 jaarlijks wordt georganiseerd. Die test wordt verreden op het TT Circuit in Assen. Op die supersnelle baan komen deze betaalbaardere EV’s snelheid te kort en dus zijn we voor de EV Supertest uitgeweken naar een meer geschikte baan: Raceway Venray.
Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie
Op die baan kunnen we de EV’s testen op snelle oval-stukken en korte technische bochten waar de wendbaarheid van modellen zoals deze MG4 Xpower uitvergroot wordt. Daar merk je hoe goed ze sturen, remmen en of ze een beetje willen spelen.
Nummer 10 van het Autovisie Magazine
In Autovisie Magazine 10, dat vanaf volgende week donderdag in de winkel ligt, staat de allereerste EV Supertest. Daarin lees je niet alleen welke elektrische hot hatch de snelste is, maar ook welke de leukste is.
MG4 Electric Xpower | |
---|---|
Prijs | €42.285 |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acc. 0-100 km/h | 3,8 s |
WLTP-verbruik gem. | 18,7 kWh/100 km |
Accucapaciteit net./br. | 61,7 / 64 kWh |
WLTP-actieradius | 385 km |
AC/DC-laden | 11 / 140 kW |
Max. vermogen | 435 pk (320 kW) |
Max. koppel | 600 Nm |
Spec. vermogen | 4,1 kg/pk |
Onderstel v/a | McPherson / multi-link, schroefveren, dempers |
Aandrijving | Vier wielen |
Massa leeg | 1.803 kg |
Lees ook:
Ook interessant
-
EV Supertest 2025: de verrassende einduitslag
-
Waarom de Smart #3 Brabus niet om de overwinning meedoet
-
Is de Mini Cooper SE nog een goede keuze voor écht rijplezier?
-
Volkswagen-CEO: Golf GTI EV wordt ‘een monster’
-
Kan de MG4 Xpower meer dan alleen hard accelereren?
-
De Alpine A390-crossover rijdt écht net als een A110-sportwagen
-
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
-
Cupra Born VZ is praktische hatchback, maar is-ie heet genoeg?
-
Maakt de Alpine A290 verwachtingen waar tijdens EV Supertest?
-
Weet de Abarth 600e te overtuigen als elektrische hot hatch?
-
Prijsvechter MG komt met nieuwe Kia EV3-concurrent: de S5
-
De Lucid Gravity is een verrassend goed (en ruim) totaalpakket