EV Supertest 2025: is Alpine A290 GTS als ‘lichtgewicht’ kansrijk?
Wat biedt een klassieke hot hatch? Voorwielaandrijving, sportieve looks en een laag gewicht. Bij dat laatste punt schieten veel elektrische auto’s te kort. Accu’s zijn nou eenmaal erg zwaar. Deze compacte Alpine A290 GTS heeft een relatief kleine accu en is de lichtste deelnemer van de EV Supertest 2025.
Voor het eerst organiseert Autovisie een Supertest uitsluitend voor EV’s. Bij elektrische auto’s gaat het vaak vooral over bereik, accu-capaciteit en prijs, maar in de eerste Autovisie EV Supertest ligt de focus juist op de sportieve rijeigenschappen. Met een goed onderstel en communicatieve besturing kunnen ook elektrische auto’s écht stuurplezier bezorgen.
Alpine A290 GTS lichtste deelnemer EV Supertest 2025
De EV Supertest 2025 verschijnt in Autovisie Magazine 10. Dit nummer ligt vanaf donderdag 8 mei in de winkel. Tot dan stellen we je elke dag voor aan één van de kandidaten. Vrijdag onthulden we de krachtigste deelnemer en donderdag trokken we het doek van de enige achterwielaandrijver van het stel. De Alpine A290 GTS blinkt uit met zijn lage gewicht.
De Franse hot hatch mag uiteraard niet ontbreken in deze eerste EV Supertest. We waren al zeer onder de indruk van de rijeigenschappen van de Renault 5. Als sportievere variant daarvan zou deze Alpine A290 GTS er nog een schepje bovenop moeten doen. De verwachtingen zijn dan ook hoog.
Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie
Waar de gewone A290 maximaal 180 elektropaarden naar de voorwielen stuurt, zijn dat er in deze GTS-uitmonstering tot wel 220. Nog altijd een bescheiden vermogen, maar hij hoeft dan ook niet zoveel kilo’s mee te zeulen als zijn concurrenten in deze test. Met een gewicht van 1.479 kilogram is de Alpine A290 GTS de lichtste deelnemer van de Autovisie EV Supertest 2025.
Raceway Venray
De ‘normale’ Autovisie Supertest, die sinds 1997 jaarlijks wordt georganiseerd, vindt de afgelopen jaren plaats op het TT Circuit Assen. Daar komen deze betaalbaardere EV-modellen snelheid te kort. Om die reden wijkt Autovisie uit naar het compactere Raceway Venray, waar de elektrische hot hatchbacks beter tot hun recht komen.
Alpine A290 GTS | |
---|---|
Prijs | € 44.800,- |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acc. 0-100 km/h | 6,4 s |
WLTP-verbruik gem. | 16,5 kWh/100 km |
Accucapaciteit net./br. | 52 / 55 kWh |
WLTP-actieradius | 364 km |
AC/DC-laden | 11 / 100 kW |
Max. vermogen | 220 pk (160 kW) |
Max. koppel | 300 Nm |
Spec. vermogen | 6,7 kg/pk |
Onderstel v/a | McPherson / multi-link, schroefveren, dempers |
Aandrijving | Voorwielen |
Massa leeg | 1.479 kg |
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Smart #3 Brabus niet om de overwinning meedoet
-
Is de Mini Cooper SE nog een goede keuze voor écht rijplezier?
-
Volkswagen-CEO: Golf GTI EV wordt ‘een monster’
-
Kan de MG4 Xpower meer dan alleen hard accelereren?
-
De Alpine A390-crossover rijdt écht net als een A110-sportwagen
-
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
-
Negatieve stroomprijs: dit kun je verdienen met opladen elektrische auto
-
Opladen elektrische auto met kabel over stoep vaak verboden: check jouw gemeente
-
Cupra Born VZ is praktische hatchback, maar is-ie heet genoeg?
-
Maakt de Alpine A290 verwachtingen waar tijdens EV Supertest?
-
Weet de Abarth 600e te overtuigen als elektrische hot hatch?
-
Prijsvechter MG komt met nieuwe Kia EV3-concurrent: de S5