EV Supertest 2025: dit is de enige achterwielaandrijver van het veld
Voor het eerst in de geschiedenis van Autovisie wordt een EV Supertest georganiseerd. Op Raceway Venray brengen we zes enigszins betaalbare, elektrische hot hatchbacks samen. Deze Cupra Born VZ mag zich de enige achterwielaandrijver van het veld noemen.
Bij elektrische auto’s gaat het vaak vooral over bereik, accucapaciteit en prijs en dan pas over rijplezier. Maar in de eerste Autovisie EV Supertest ligt de focus juist op de sportieve rijeigenschappen. Met een goed onderstel en communicatieve besturing kunnen ook elektrische auto’s écht stuurplezier bezorgen.
Cupra Born VZ als potente achterwielaandrijver
Cupra is van oudsher een naam die thuishoort in elke hot hatch-test. Voorheen als sportlabel van Seat, nu als opzichzelfstaand merk. Het hot hatch-segment neemt inmiddels ook elektrische vormen aan en met de Born VZ is ook Cupra weer van de partij. Niet langer met een gretige voorwielaandrijver, maar nu met een potente achterwielaandrijver. Het is de enige in deze EV Supertest met achterwielaandrijving, verklappen we alvast.
De Cupra Born VZ levert 326 pk en 545 Nm koppel aan de achteras. Aan zijn WLTP-actieradius van 593 kilometer kan geen van de andere deelnemers tippen. Zijn haast MPV-achtige vorm maakt het ook nog eens de meest praktische auto van het stel. Maar daar gaat het in dit geval niet om. Tijdens de EV Supertest 2025 gaat het om rondetijden en stuurplezier.
Andere deelnemers aan de EV Supertest 2025
Wie zijn de andere kandidaten? Dat lees je de komende dagen. Tot de grote test op donderdag 8 mei verschijnt in magazinenummer 10, onthullen we dagelijks één van de participerende EV’s. Gisteren trokken we het doek van de allersterkste deelnemer van de EV Supertest 2025.
Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie
De ‘normale’ Autovisie Supertest, die sinds 1997 jaarlijks wordt georganiseerd, vindt de afgelopen jaren plaats op het TT Circuit Assen. Daar komen deze betaalbaardere EV-modellen niet tot hun recht. Om die reden wijkt Autovisie uit naar het compactere Raceway Venray.
Cupra Born VZ | |
---|---|
Prijs | €49.890 |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acc. 0-100 km/h | 5,6 s |
WLTP-verbruik gem. | 14,9 kWh/100 km |
Accucapaciteit net./br. | 79 / 84 kWh |
WLTP-actieradius | 593 km |
AC/DC-laden | 11 / 185 kW |
Max.vermogen | 326 pk (240 kW) |
Max. koppel | 545 Nm |
Apec. vermogen | 5,8 kg/pk |
Onderstel v/a | McPherson / multi-link, schroefveren, variabele dempers |
Aandrijving | Achterwielen |
Massa leeg | 1.899 kg |
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Smart #3 Brabus niet om de overwinning meedoet
-
Is de Mini Cooper SE nog een goede keuze voor écht rijplezier?
-
Volkswagen-CEO: Golf GTI EV wordt ‘een monster’
-
Kan de MG4 Xpower meer dan alleen hard accelereren?
-
De Alpine A390-crossover rijdt écht net als een A110-sportwagen
-
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
-
Cupra Born VZ is praktische hatchback, maar is-ie heet genoeg?
-
Maakt de Alpine A290 verwachtingen waar tijdens EV Supertest?
-
Weet de Abarth 600e te overtuigen als elektrische hot hatch?
-
Prijsvechter MG komt met nieuwe Kia EV3-concurrent: de S5
-
De Lucid Gravity is een verrassend goed (en ruim) totaalpakket
-
EV Supertest 2025: dit is de mínst krachtige kandidaat