EV Supertest 2025: Abarth 600e zeer kansrijk door unieke feature
Het zal je niet ontgaan zijn dat komende donderdag de allereerste EV Supertest van Autovisie verschijnt. Eén van de deelnemers is de Abarth 600e Turismo. Als enige van het stel is deze elektrische hot hatch uitgerust met een mechanisch sper en dat zou hem zomaar eens de winst kunnen bezorgen.
Bij elektrische auto’s gaat het vaak vooral over bereik, accucapaciteit en prijs en pas daarna gaat het over rijplezier. Maar in de eerste Autovisie EV Supertest ligt de focus juist op de sportieve rijeigenschappen. Met een goed onderstel en communicatieve besturing kunnen ook elektrische auto’s écht stuurplezier bezorgen.
Abarth 600e enige met mechanisch sperdifferentieel
Maar welke auto blinkt daarin uit? Dat test Autovisie in de eerste EV Supertest die donderdag 8 mei in Autovisie Magazine 10 wordt gepubliceerd. Met 240 pk is de Abarth 600e Turismo zeker niet de krachtigste van het veld, maar dat zegt niet alles.
De Italiaan is namelijk de enige van alle deelnemers die is uitgerust met een mechanisch sperdifferentieel. Hij zou zijn vermogen dus wel goed op het asfalt moeten kunnen krijgen. De Abarth 600e maakt daarmee een goede kans op een hoge notering.
EV Supertest 2025 op Raceway Venray
De ‘normale’ Autovisie Supertest, die sinds 1997 jaarlijks wordt georganiseerd, vindt de afgelopen jaren plaats op het TT Circuit Assen. Daar komen deze betaalbaardere EV-modellen snelheid te kort. Om die reden wijkt Autovisie uit naar het compactere Raceway Venray, waar de elektrische hot hatchbacks beter tot hun recht komen.
Abarth 600e | |
---|---|
Prijs | €44.990 |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acc. 0-100 km/h | 6,2 s |
WLTP-verbruik gem. | 18,6 kWh/100 km |
Accucapaciteit net./br. | 51 / 54 kWh |
WLTP-actieradius | 322 km |
AC/DC-laden | 11 / 100 kW |
Max. vermogen | 240 pk (175 kW) |
Max. koppel | 345 Nm |
Spec. vermogen | 6,7 kg/pk |
Onderstel v/a | McPherson / torsie-as, schroefveren, dempers |
Aandrijving | Voorwielen, mechanisch sper |
Massa leeg | 1.600 kg |
Lees ook:
Ook interessant
-
De eerste auto van Max Verstappen en zoveel kost-ie als occasion
-
Waarom de Smart #3 Brabus niet om de overwinning meedoet
-
Is de Mini Cooper SE nog een goede keuze voor écht rijplezier?
-
Volkswagen-CEO: Golf GTI EV wordt ‘een monster’
-
Kan de MG4 Xpower meer dan alleen hard accelereren?
-
De Alpine A390-crossover rijdt écht net als een A110-sportwagen
-
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
-
Cupra Born VZ is praktische hatchback, maar is-ie heet genoeg?
-
Maakt de Alpine A290 verwachtingen waar tijdens EV Supertest?
-
Weet de Abarth 600e te overtuigen als elektrische hot hatch?
-
Prijsvechter MG komt met nieuwe Kia EV3-concurrent: de S5
-
De Lucid Gravity is een verrassend goed (en ruim) totaalpakket