Vanaf 2022 moet het gaan gebeuren: dan worden rond de dertig veiligheidssystemen verplicht op elke auto die van de band rolt voor de Europese markt. Dit voorstel moet volgens de Europese Unie (EU) al in 2038 het leven hebben gered van meer dan 25.000 mensen in Europa.

Dertig systemen

Binnen de zogenaamde General Safety Regulation zal niet alleen een snelheidsbegrenzer terug te vinden zijn. Ook onder andere technologie die de bestuurder waarschuwt voor moeheid of afleiding tijdens het rijden. Een registratiesysteem (zwarte doos) en een rijbaanassistent vallen eveneens onder deze plannen. Volgens de EU zal dit bijdragen aan veiligere wegen en resulteren in meer innovatie binnen de autoindustrie. Aan de gordel zijn we ondertussen al tientallen jaren gewend, maar zal dat met die dertig systemen net zo makkelijk gaan?

Haalbaarheid

Volgens de European Transport Safety Council gaan dit soort voorstellen altijd moeiteloos door het Europees Parlement. De enige hobbel in de weg kunnen de Europese verkiezingen zijn. Deze vinden plaats in mei. De maatregelen zullen overigens weinig tot geen invloed hebben op de aanschafprijzen van nieuwe auto's, aldus een woordvoerder van de Europese Commissie.

Volvo

Eerder dit jaar gaf Volvo al aan zijn auto's te willen begrenzen op 180 km/h. Ook introduceert het merk een systeem dat vermoeidheid en rijden onder invloed herkent en kan ingrijpen als dat nodig is. Door de plannen van de EU zal elke fabrikant hier dus aan moeten geloven.