Europese autofabrikanten leveren verschillende modellen speciaal voor de Chinese markt. BMW lanceerde bijvoorbeeld deze week de 1 Serie Sedan. We lichten drie modellen uit die we graag ook hier hadden gehad en drie die in China mogen blijven.

Hits

3. Volkswagen Phideon

De Phideon is de topsedan van Volkswagen voor de Chinese markt. Hij is gebaseerd op het platform van de Audi A6 L, de verlengde variant van de A6. De auto wordt geleverd met een vier- en een zescilinder en zit - in tegenstelling tot de Phaeton - vol met de laatste techniek. Op termijn moet er ook een plug-in variant komen. In Europa is de markt voor topsedans een stuk kleiner dan in China en hier zou hij behoorlijk in het vaarwater van de Audi A6 komen te zitten, maar dat neemt niet weg dat hij er niet verkeerd uit ziet.

2. Volvo S60 L

Een van de grootste kritiekpunten op de Volvo S60 was de ruimte in het interieur. Zeker de beenruimte voor achterpassagiers liet te wensen over. Dat werd opgelost met deze S60 L, die er ook meteen als luxe Inscription kwam. Nu de S90 er is, zal deze lange S60 waarschijnlijk niet heel lang meer meegaan, maar toch hadden we hem hier ook graag gehad.

1.Peugeot 308 Sedan

Net als de Renault Mégane Sedan kan ook de Peugeot 308 goed een kont hebben. Toch blijft het model voorbehouden aan de Chinese markt. Hij deelt zijn techniek met de 308 zoals wij hem ook kennen, maar heeft een net iets stoerdere neus gekregen, naast de kofferbak. In Europa wordt de voorkeur gegeven aan stationwagens, maar de 308 is misschien nog wel fraaier als sedan.

Missers

3. Volkswagen Lavida

Op de Volkswagen Lavida zitten we hier in Europa niet te wachten. Niet zozeer vanwege zijn design, maar meer vanwege de techniek. De immens populaire Lavida is namelijk gebaseerd op de vijfde generatie Volkswagen Jetta en heeft sindsdien facelift na facelift gehad. In principe is het dus een twaalf jaar oude auto die qua uiterlijk bij de tijd gehouden is. Nee bedankt...

2. Citroën C6

Op papier is het de opvolger van het prachtig gelijnde topmodel van Citroën. In 2012 ging de Europese C6 uit productie en dit jaar is deze nieuwe gepresenteerd in China. De 4,96 meter lange sedan is gebaseerd op het EMP2 platform van PSA, waarop naast de Citroën C4 Picasso en Peugeot 308 ook de Chinese Dongfeng Fengshen A9 gebouwd is. Met die auto deelt hij veel van zijn componenten, al heeft Citroën wel werk gemaakt van het onderstel. Maar toch, een waardige opvolger van de C6 is het niet.

1. Zinoro 60H

Zinoro, dat bestaat in Europa toch helemaal niet? Dat klopt, maar dit is wel een auto die ook, al zij het in aangepaste vorm, bij ons geleverd wordt. Je kijkt namelijk naar een iets verlengde BMW X1. Die auto wordt ook in China verkocht als BMW, maar deze plug-in hybridevariant heet opeens Zinoro 60H. Zijn naamsverandering gaat gepaard met een facelift die het uiterlijk van de auto niet ten goede komt. BMW-Brilliance heeft ook plannen om een Chinese versie van de BMW i3 als Zinoro te gaan verkopen. Dat kan designer Adrian van Hooydonk nooit waarderen...