Als het aan het Europees parlement ligt worden alle nieuwe auto’s vanaf 2022 uitgerust met allerlei veiligheidssystemen. Mooi natuurlijk, maar de autokoper is de dupe.


Het aantal verkeersdoden is maar moeilijk omlaag te krijgen, daarom wil de EU nu spijkers met koppen slaan. Het parlement heeft daarom een wet aangenomen die voorschrijft dat elke nieuwe auto vanaf 2022 een hele lading aan veiligheidssystemen moet hebben. Veel nieuwe, en grotere auto’s hebben deze al, dus het lijkt geen probleem te worden. Helaas geldt dit niet voor mensen die op zoek zijn naar een kleinere auto. Voor hen gaat deze nieuwe regeling toch best vervelend worden.

Veiligheidssystemen

In Nederland zijn auto’s al vrij duur als gevolg van de BPM die, ondanks veel beloftes van de overheid, maar niet omlaag gaat. Hierdoor is voor veel mensen een nieuwe auto buiten bereik. Gevolg is dat men langer in de huidige auto blijft doorrijden. Dit met alle negatieve effecten voor het milieu. En hoewel de overheid graag zou zien dat iedereen in een zuinigere of elektrische auto gaat rijden, worden deze over een paar jaar nog duurder. Dit geldt vooral voor de kleinere auto’s.

De door de EU verplicht gemaakte veiligheidssystemen zitten doorgaans standaard in grotere, luxere auto’s, maar de kleine karretjes hebben deze niet. Simpelweg omdat de systemen vrij duur zijn en de prijzen van de autootjes zo laag mogelijk moeten blijven. De concurrentie in de markt is immers moordend, en de klant is zeer prijsbewust bezig. De invoering van de veiligheidssystemen betekent dus dat de prijzen van de goedkoopste auto’s flink zullen stijgen.

Black box

De invoering van de veiligheidssystemen moet een veiliger verkeer en minder verkeersdoden als gevolg hebben. Vanaf 2022 moet daarom elke nieuwe auto onder andere uitgerust zijn met bijvoorbeeld een ‘black box’. Dit apparaat is uit te lezen na bijvoorbeeld een ongeluk. Hieruit kan allerlei relevante informatie gehaald worden waarmee de politie de oorzaak kan herleiden. Daarnaast krijgen alle voertuigen het volgende lijstje geïnstalleerd:

- Intelligent Speed Assistant of 'speed brake'
- Voorbereiding voor de installatie van een alcohol-gevoelige Startonderbreker
- Waarschuwingssysteem bij vermoeidheid van de bestuurder
- Waarschuwingssysteem bij afnemende concentratie van de bestuurder
- Noodrem
- Omkeer Assistent
- Event-driven data-acquisitie of 'black box'.
- Emergency Brake Assistance System
- Emergency Lane Keeping Assist

Privacy

Naast de bijkomende kosten om elke auto van deze technologie te voorzien, komt er ook nog iets als privacy om de hoek kijken. De zwarte doos maakt bijvoorbeeld gebruik van camera’s en gps-data. Hiermee kan in theorie altijd gekeken worden waar de auto zich bevindt, hoe hard deze rijdt en wie er achter het stuur zit. Daarnaast zou er met de ‘speed brake’ ingegrepen kunnen worden als de auto de snelheidslimiet overtreedt. Dit door de bijvoorbeeld de werking van het gaspedaal te beperken. Op dat moment heeft de bestuurder niet helemaal zelf meer controle over zijn of haar voertuig, en of dat wenselijk is...

Natuurlijk is dat een beetje doemdenken, maar de EU-bureaucraten doen een expres vaag over de werking van de systemen. Zo beweren dat ze de privacy erg serieus nemen en dat een beperkt aantal mensen (alleen de overheden) maar toegang heeft tot de informatie. En dat zelfs alleen in bepaalde omstandigheden. Tegelijk maken ze niet onomstotelijk duidelijk dat overheden niet kunnen ingrijpen als iemand te hard rijdt, of dat ze de opgeslagen data niet voor andere doeleinden zullen/kunnen gebruiken.

Al met al lijkt de aangenomen wetgeving ook nog eens compleet overbodig, want al die verplichte systemen moeten ten alle tijden door de gebruiker uit te schakelen zijn. Dit staat in dezelfde wetgeving.