De Europese Unie heeft zijn minimale veiligheidseisen aan auto's voor de eerste keer sinds 2009 opgewaardeerd. Dat betekent dat er voor 2021 twaalf nieuwe verplichte veiligheidssystemen bijkomen.

Lane-keeping Assist


Alle nieuwe auto's moeten over drie jaar zijn uitgerust met onder meer een systeem dat slaperigheid bij de bestuurder detecteert, knipperlichten die automatisch aangaan bij een noodstop, een 'intelligente' snelheidsassistent, een achteruitrijcamera, lane-keeping assist, een datarecorder en een systeem dat ingrijpt als een bestuurder afgeleid raakt. Daarbij moet iedere auto voorbereid zijn op de installatie van een alcoholslot.

Aantal verkeersdoden

Momenteel vallen er zo'n 25.300 doden per jaar op de Europese wegen. Het doel van de EU is om dat te verminderen naar 13.000 in 2030. Sinds 2010 is het aantal Europese verkeersdoden met 20 procent gedaald, maar sinds 2013 zit er weinig schot meer in de daling. De EU verwacht dat de nieuwe maatregelen in de komende jaren zo'n 10.500 levens zullen redden.