Als er twee dingen niet samengaan dan is het wel de racerij en het regenwoud. Toch wordt er binnenkort een rally georganiseerd in een beschadigd deel van de Amazone in Brazilië.

Extreme E


De racerij is niet de meest milieuvriendelijke sport die te bedenken is. Het is goed voor deel van de milieuvervuiling waar we mee te maken hebben. Precies het tegenovergestelde is waar over het Amazonegebied. De immense hoeveelheid bomen die daar staan zij verantwoordelijk voor een groot deel van de schone lucht die we kunnen inademen. En dat gebied wordt elke minuut van de dag bedreigt. Daarom lijkt het ook uiterst onlogisch om door een bedreigd stuk natuurgebied te gaan racen. Maar toch gaat dat gebeuren.

Communicatiemiddel

In 2021 zal de Extreme E namelijk neerstrijken in de Braziliaanse staat Pará. Voor degene die nog nooit van de Extreme E hebben gehoord: dit is een dakar-achtige rallysport met volledig elektrische voertuigen. Het hele doel van de raceklasse is om aan te kaarten dat de racesport ook milieuvriendelijk kan. De organisatoren willen het zelfs gebruiken als communicatiemiddel om te laten zien dat autosport de wereld een stukje milieuvriendelijker kan maken.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

Waar wordt dan precies mee geracet? Met 1.650 kilogram wegende, 550 pk sterke wagens. Deze kunnen binnen 4,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h optrekken en doen niet moeilijk over een helling van 130 procent. De accu's voor dit racemonster komen bij Williams vandaan, de banden worden speciaal ontwikkeld door Continental en voor de rest van de onderdelen zijn de deelnemende teams zelf verantwoordelijk.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

De lokatie in het Amazonewoud is dan ook ineens een stuk logischer. Zeker als duidelijk wordt dat de race niet door een onaangetast stuk natuur gaat, maar alleen over beschadigde stukken Amazone. Daarmee wil de Extreme E de aandacht vestigen op de destructie die daar plaatsvindt en  de impact die dat heeft op ons milieu. Het is dus veel meer dan een driedaags race-evenement dat via livestream te volgen zal zijn.

Bonussen

Ook in de raceklasse zelf wordt de nadruk op milieuvriendelijkheid gelegd. Zo wordt het waterverbruik, de afvalproductie en de uitstoot van schadelijke gassen in de gaten gehouden. Teams die hier goed mee omgaan kunnen rekenen op (financiële) bonussen vanuit de organisatie. Daarnaast wil de Extreme E na afloop van de race in de Amazone een gebied ten grote van de route met nieuwe bomen beplanten.

Extreme E Auto


Uiteindelijk moet een Extreme E-seizoen bestaan uit vijf races. Naast de race in het regenwoud is er ook al een gepland op Groenland. Het idee van elke lokatie is om deze beter achter te laten dan voorheen. Als een er een rally is geweest op een strand vol plastic, dan is dit strand na het raceweekend van al het plastic ontdaan, zo claimt de organisatie.