Start ‘Waarheen waarvoor’ van Mieke Telkamp maar in, want de 918 Spyder is niet meer. Porsche heeft officieel bekendgemaakt dat de allerlaatste hybride supersporter de assemblagelijn heeft verlaten.

S15_0619_fine[1]


Exemplaar nummer 918 – een bordeauxrode met zwarte wielen – markeert het einde van de productie, die op 18 september 2013 werd opgestart. Porsche bouwde eenentwintig maanden lang zo’n drieënveertig 918 Spyders per maand. De assemblage van één nam ongeveer honderd uur in beslag.

"In Nederland zijn vijftien 918 Spyders op kenteken gezet"

In Nederland kostte de tegenstrever van de McLaren P1 en LaFerrari 780.450 euro inclusief belastingen. Wie het optionele Weissach-pakket op het orderformulier aanvinkte, moest in de buidel tasten naar 853.050 euro. Het is daarom verbazingwekkend dat er in ons land toch nog vijftien 918 Spyders op kenteken zijn gezet.

De Porsche 918 Spyder haalt 887 pk en 1085 Nm uit een 4,6 liter V8 en twee elektrische motoren. De wagen sprint ermee in 2,5 seconden van stilstand naar 100 km/h en door naar een top van 340 km/h. Ter vergelijking, zijn voorgangers – de 959 Sport (515 pk) en Carrera GT (612 pk) – schoppen het tot respectievelijk 3,7 seconden en 317 km/h en 3,8 seconden en 330 km/h.