Nissan zou erover denken om de stekker uit zijn GT-R LM Nismo-programma te trekken. De drie eigenzinnige racewagens waarmee het merk aan de start van de 24 uur van Le Mans verscheen, konden niet met de concurrentie meekomen en bleken onbetrouwbaar.

nissan_gt-r_lm_nismo_17nissan_gt-r_lm_nismo_17


De GT-R LM Nismo is de vreemde eend in de bijt van de LMP1-klasse. De hybride heeft zijn motor voorin liggen, wordt overwegend aangedreven op de voorwielen (elektrische aandrijving op de achteras kan bijspringen) en heeft voor veel bredere banden dan achter. Tijdens Le Mans ondervond de auto echter problemen, waardoor alle drie exemplaren met uitgeschakeld hybridesysteem moesten rijden. Er kwam slechts één GT-R LM Nismo aan de finish, op 150 ronden van de winnende Porsche 919. De wagen werd uit de eindstand gehaald omdat hij te lang in de pits had gestaan.

"We wilden anders en competitief zijn, maar we zijn tot nu toe alleen maar anders"

“Nissan is altijd geassocieerd met innovatie”, vertelt Renault Nissan-baas Carlos Ghosn. “We hebben een poging ondernomen die niet succesvol was. We moeten onze strategie dus opnieuw bekijken, want we wilden niet alleen anders zijn, maar ook competitief. Helaas zijn we tot nu toe alleen maar anders geweest.” Ben Bowlby, technisch directeur en van Nissans LMP1-team, voegt eraan toe: “Innovatie is soms pijnlijk, maar het proces is fascinerend.” Hij zegt er overtuigd van te zijn dat zijn uitzonderlijke ontwerp gaat werken.