En dit is twee! Mercedes-Benz EQE
Het EQ-offensief draait op Formule 1-snelheid, want Mercedes-Benz stelt alweer het tweede EQ-model op het specifiek voor elektrische modellen ontwikkelde platform voor. Na de EQS is het nu de beurt aan de EQE. Hij komt onder de S in het programma, zoals de S-Klasse ook boven de E-klasse staat.
Natuurlijk heeft Mercedes al de EQA in het gamma. Er is bovendien een EQV en de EQB is reeds aangekondigd. En het EQ-programma werd neergezet met de EQC. Maar al die modellen delen hun platform met de benzine- en dieseltypes. Voor de EQS en nu ook de EQE heeft de ontwikkelingsafdeling een fonkelnieuwe bodemplaat (EVA2) neergezet. In de toekomst volgt nog meerdere platformen voor elektrische modellen, maar die platforms zullen ook verbrandingsmotoren kunnen herbergen.
Sedan in plaats van fastback
Nu is de EQE daar. We hebben de auto in levenden lijve kunnen aanschouwen. Hij heeft designovereenkomsten met de grotere EQS, zoals de one-bow lijnvoering. Hij wijkt wel degelijk af. Let maar op de verlichting en de vorm van de motorkap. Daarnaast beschikt de EQE niet over zo’n grote achterklep als de EQS, die een vijfde fastback-deur heeft. Verder zijn uiteraard de afmetingen afwijkend. In vergelijking met het topmodel is de wielbasis 90 mm korter wat hem 3,12 meter lang maakt. De maatvoering komt overeen met die van de CLS. Hij is 4,95 meter lang. In de breedte en hoogte reikt de rolmaat tot 1,96 en 1,51 meter. Binnen deze afmetingen biedt de elektrische sedan plaats aan vijf personen en 430 liter bagage. Toegang tot het interieur krijg je door vier automatisch te openen en sluiten portieren.
Accupakket
Tussen de assen legt Mercedes-Benz een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 90 kWh, die de grote middenklasser in staat stelt om een afstand van maximaal 545 km tot 660 km af te leggen. De batterij laat zich AC-laden met 11 en 22 kW, terwijl het vermogen voor DC-laden 170 kW bedraagt. Mercedes gaat de EQE in meerdere motoriseringen aanbieden. Bij de verkoopstart volgend jaar zijn er twee versies. De elektrische sedan debuteert als 350 met 215 kW op de achterste wielen. Een vierwielaandrijver volgt in een later stadium. Wat de tweede versie wordt, kondigt Mercedes later aan. Net als de specificaties van de motorversies.
Productie in China en Duitsland
Mercedes-Benz bouwt de EQE voor de Chinese markt in Peking, maar de exemplaren voor de rest van de wereld komen uit het Duitse Bremen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag