En dit is 6, de ID.6 van Volkswagen
Volkswagen stelt de volgende loot aan de ID-stam voor, het is de voor China bestemde ID.6. De Duitsers komen met twee thema’s, die beide lokaal worden gemaakt voor de lokale markt.
Ook China krijgt een arsenaal ID-modellen aangeboden. De 6 is voor het Aziatische land het volgende type en helpt Volkswagen op pad naar zijn doel om in 2030 tenminste de helft van zijn afzet met elektrische modellen te realiseren. In 2023 moeten er acht ID-types op de Chinese prijslijst staan, die allemaal in het land zelf worden gemaakt. De verschillende producten staan allemaal op de architectuur MEB.
2-5-2
Met de ID.6 treedt Volkswagen het segment binnen van de zevenzits crossovers. De auto beschikt over drie zitrijen waarbij de zeven stoelen in de bekende 2-5-2 opstelling staan. Om die inzittenden fatsoenlijk onderdak te bieden is ten opzichte van de bekende ID.3 en ID.4 de wielbasis vergroot en de overall lengte meegegroeid. De bumpers staan 4,88 meter uit elkaar.
Bekende techniek
Voor de aandrijving zorgen twee elektromotoren. Het setje is verdeeld over de voor- en achteras. Ze leveren tezamen 225 kW. Voor de voeding van de krachtcentrales zorgt een batterij met naar keuze een nettocapaciteit van 58 of 77 kWh. Volgens de Chinese meetmethode kan de crossover daarmee 436 tot 588 km afleggen.
Volkswagen: ‘In 2040 bouwen we laatste model met verbrandingsmotor’
Crozz en X
Volkswagen laat de geïnteresseerden ook kiezen in uitstraling van het model. De Duitsers lanceren de crossover als ID.6 Crozz en als ID.6 X. De Crozz ziet er wat stoerder uit door zijn off-road, SUV-elementen met aluminiumkleurstelling, terwijl de X meer geciviliseerd is. De twee rollen niet uit dezelfde fabriek. De productie van de ID.6 heeft Anting en Foshang in China plaats, waarbij de ene fabriek de Crozz maakt en de andere fabriek de X.
Autoshow Shanghai
Het duo is er in eerste instantie alleen voor China. Voor de Amerikaanse markt komt er een variant beschikbaar. Europa slaat de ID.6 over. Hier komt Volkswagen met een andere versie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver