Autovisie
Autovisie Nieuws 28 okt 2020
Leestijd: 2 minuten

En de Jaguar E-Pace is de volgende

Het leveringsprogramma van Jaguar wordt in sneltreinvaart geëlektrificeerd, nu de strenge emissie-eisen over enkele maanden ingaan en het concern torenhoge boetes staat te wachten. De volgende in de rij is de E-Pace.

De compactste SUV van het Engelse merk volgt na de XE, XF en F-Pace en dat is logisch, aangezien de architectuur van de E-Pace overeenkomt met zijn broeders. De fabrikant komt met zowel hybride- als plug-in hybridetechniek. Overigens niet voor alle motorversies. De E-Pace behoudt de oliegestookte D165 met zijn 163 pk sterke 2.0-viercilinder turbomotor zonder elektrische ondersteuning. Dat blok komt er echter ook met mildhybride-techniek, maar alleen als vierwielaandrijver. De D200 met 204 pk is ook een MHEV geworden. Wat de benzinemotoren betreft, hebben alle blokken nu elektrische ondersteuning in de vorm van mildhybride-techniek, van de 160 tot en met de 300.

Jaguar E-Pace Plug-in hybride

Daarnaast introduceert Jaguar een P300e. Die versie is uitgedost met een 309 pk sterke plug-in hybride-aandrijflijn met 1,5 liter benzinemotor. De zogeheten Ingenium-motor telt drie cilinders en beschikt over een turbo. De benzinemotor levert 200 pk. Op de achteras monteert Jaguar een ERAD-elektromotor met 80 kW, die gevoed wordt door een batterij met een capaciteit van 15 kWh. Het systeemvermogen komt op 300 pk uit. Aan het blok koppelt Jaguar een automatische transmissie met acht verzetten. Voor de P300e geeft Jaguar een gemiddeld verbruik op van 2,0 liter per 100 kilometer, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 45 g/km. Met de P300e kan zo’n 63 kilometer volledig elektrisch worden gereden, voordat de benzinemotor het overneemt. Jaguar E-PACE Jaguar e-pace

Dubbele J

Het is niet alleen de omschakeling naar een 48 Volt-boordsysteem voor de geëlektrificeerde E-Pace, ook andere zaken zijn vernieuwd. Jaguar verpakt de vernieuwde aandrijflijnen in een licht aangepaste carrosserie. De koets is voorzien van nieuw vormgegeven luchtopeningen, gewijzigd grille-ontwerp en hertekende LED-koplampen met dagrijverlichting in dubbele J-signatuur. Aan de achterzijde heeft de E-Pace eveneens een andere bumper, waarin bij de viercilindertypes de uitlaten zijn geïntegreerd.

Geen vingerafdrukken

Aan de binnenzijde geeft Jaguar technische verbeteringen in de vorm een verbeterde connectiviteit. Hij heeft een 11,4 inch -48% groter dan voorheen- touchscreen dat volgens de fabrikant over een coating beschikt waardoor er geen vingerafdrukken zichtbaar zijn. Ook nieuw is een groter bergvak in de middentunnel, waarin een laadpunt voor een mobiele apparaat is ondergebracht. Ook voert Jaguar een verbetering aan de Drive Selector door. De bedieningsknop is breder en lager van vorm. Eveneens hertekend is het stuurwiel en de optionele metalen schakelpeddels. Overall geeft de autobouwer het dashboard andere afwerkingsmaterialen mee. Klein maar leuk detail vormen de ‘leaper’ in de hoofdsteunen en de labels met opschrift ‘Est. 1935 Jaguar Coventry’ aan de stoelbekleding.

Jaguar E-PACE Jaguar e-pace
24/3/17

Op technisch vlak maakt Jaguar de E-Pace stijver en zorgt het merk voor meer comfort. Andere motorsteunen en vernieuwde bevestigingspunten van de voorwielophanging (met een eveneens verfijnde achterwielophanging) moeten voor minder vibraties en geluiden zorgen.

Levering

Jaguar neemt de E-Pace in het voorjaar van 2021 in de verkoop.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.