Elon Musk, CEO van Tesla, claimt al tijden dat zijn auto’s autonoom kunnen rijden. Nu beweert hij ook dat de veelgebruikte LIDAR-technologie helemaal niet nodig en vooral te duur is.

lidar-autolidar-auto


Autonome voertuigen komen steeds dichterbij. De zelfrijdende auto wordt door steeds meer fabrikanten in ontwikkeling genomen, en daarbij maken ze voornamelijk gebruik van LIDAR-technologie. Dit is een sensor die vaak op het dak van een auto wordt geplaatst en op basis van lasers een 3D-kaart van de omgeving maakt. Hierdoor kan de auto zich dan bewegen. Dit klinkt als superieur aan camera’s die Tesla gebruikt voor zijn Autopilot-systeem. Maar daar denkt de grote baas van de automaker toch anders over.

Elon Musk legde onlangs uit dat LIDAR veel te duur en vooral onnodig is. Daarnaast denkt hij dat bedrijven die de technologie gebruiken zullen falen. "anyone relying on lidar is doomed. It’s like having a whole bunch of expensive appendices. Like, one appendix is bad, well now you have a whole bunch of them. It’s ridiculous, you’ll see."

Experts

Experts in het vakgebied zijn het niet per se eens met de Tesla-baas. Voorstanders zijn vooral te spreken over LIDAR’s mogelijkheid om door slecht weer te kijken. Iets waar camera’s nogal moeite mee hebben. Maar aan de andere kant geven die camera’s juist weer een beter beeld van de wereld zoals hij echt is.

Andrej Karpathy, Senior Director van AI, bij Tesla, laat weten dat dit een van de grootste problemen is van LIDAR. Hij vertelt dat het systeem bijvoorbeeld moeite heeft om onderscheid te maken tussen een plastic tas en een rubberen band. Volgens hem omzeilt de lasertechnologie dan ook het echte probleem van visuele herkenning dat nodig is voor echte autonomie.

Tesla Model S AutopilotTesla Model S Autopilot


Camera’s

Gelukkig voor Musk zijn er ook genoeg experts te vinden die het helemaal met hem eens zijn. Onderzoekers van Cornell University bijvoorbeeld. Zij stellen zelfs dat twee goed gemonteerde camera’s vergelijkbare resultaten als LIDAR kan produceren voor een fractie van de kosten. Hiermee doelen ze bijvoorbeeld op twee camera’s die stereoscopisch achter de voorruit van een auto zijn gemonteerd. Deze zijn samen in staat om een beeld in 3D te produceren.

Tesla gaat zelfs nog een stap verder dan twee camera’s. Elke auto heeft er namelijk acht die samenwerken met twaalf ultrasone sensoren, radar, gps en een hele lading aan andere interne sensoren. Dit hebben Elon Musk en de zijnen aan een neural network gehangen. Deze interpreteert alle opgenomen data van elke rijdende Tesla en leert hiermee de Autopilot steeds beter omgaan met dagelijks verkeer.

Dit alles wil niet zeggen dat LIDAR geen nut meer heeft. Musk gebruikt het zelf op verschillende onderdelen van SpaceX en er zijn producenten van autonome voertuigen die het systeem als redundante oplossing gebruiken.