Elon Musk: het is nu echt tijd voor de productie van de Tesla Semi
Hij staat al lang op de agenda van Elon Musk: de Tesla Semi. Volgend jaar moet-ie er echt gaan komen, als het aan de EV-baas ligt.
Tesla presenteerde na een hoop aankondigingen de Semi in 2017. Dit keer geen bloedsnelle sedan of krankzinnige pick-up, maar een volledig elektrische vrachtwagen. Nog steeds bloedsnel trouwens, want zonder trailer kan de grote truck binnen 5 seconden naar de 100 km/h sprinten. Krankzinnige cijfers voor vandaag de dag, en dus al helemaal in 2017.
Tesla Roadster
Musk beloofde toen dat de Semi in 2020 in productie zou gaan. Maar zoals-ie dat ook had beloofd met de extreme Roadster, werd dat plan even uitgesteld. Lang werd er niet over de Semi gepraat, tot deze week. Want Musk heeft zijn werknemers in een persoonlijke email verteld dat ‘het nu tijd is om de Semi te produceren’.
— Donny Dolittle (@DolittleDonny) June 10, 2020
Heel veel meer informatie krijgen we niet. Musk deelt geen concrete marktintroductie van de kolos. Wel zegt hij dat de aandrijflijn voor de elektrische vrachtwagen in de Gigafactory in Nevada wordt gebouwd. Waar het voertuig geassembleerd wordt, is onduidelijk. Mogelijk gebeurt dat in de fabriek in Fremont, Californië. Tegelijkertijd zoekt Musk ook nog steeds een faciliteit voor de productie van de Cybertruck.
Jay Leno
Maar zoals we recent al schreven, heeft de productie van de elektrische vrachtwagen voorrang ten opzichte van de Cybertruck. En laatstgenoemde zagen we zelfs al even op de weg met de bekende Jay Leno achter het stuur. Daarom kan het niet meer lang duren voordat Tesla écht met de Semi komt. De Cybertruck verschijnt eind volgend jaar, dus de Semi kan zomaar voor de zomer worden geleverd.
Overigens is die Semi natuurlijk niet zo snel mét een trailer. Met het maximale gewicht ‘op de haak’ (36.000 kilogram) snelt-ie in zo’n 25 seconden naar 100 km/h. Maar daar gaat het natuurlijk ook niet om. Belangrijker is de actieradius. Tesla claimt dat de Semi maximaal 800 kilometer kan rijden op een volle lading stroom. Dat accupakket is bij een snellader binnen 30 minuten weer volledig op te laden.
Kleiner accupakket
Ook introduceert Tesla – zoals het nu communiceert – een versie met een kleiner accupakket. Die versie heeft een bereik van 475 kilometer. Daarmee is-ie ook een stukje goedkoper. De basisprijs voor de Standard Range – om maar in Tesla-termen te spreken – bedraagt ongeveer €130.000, de Long Rage-versie is €20.000 duurder.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!