Hyundai Tucson komt enkel met elektro-kracht naar Nederland
Hyundai haalt dit jaar flink de bezem door haar SUV-programma. Na de aankondiging van een nieuwe Santa Fé trekt het nu het doek van de nieuwe Tucson.
Kort geleden kondigde Hyundai al aan dat de Vision T – de conceptcar die zijn opwachting op de Los Angeles Auto Show van vorig jaar maakte – in productie zou gaan. Niet als volledig nieuw model, maar als een nieuwe generatie van een auto die we al kennen. De T stond daarbij voor Tucson. Van die auto trekt Hyundai vandaag het doek.
Nieuw SUV-design
Toch krijgt de Tucson een geheel nieuwe gedaante mee. De opvallende SUV is namelijk een belangrijk volumedetail waarmee de fabrikant het volgende niveau in SUV-design betreedt, zo stelde SangYup Lee, ontwerper bij Hyundai, twee weken terug al.
Die designtaal beschrijft de fabrikant als ‘Sensuous Sportiness’, en wordt gekenmerkt door een samenspel tussen proporties, architectuur, styling en technologie. Hyundai probeert haar klanten daarmee emotioneel te raken. Hoewel dat natuurlijk allemaal marketingpraat is, moeten we toegeven: dat lukt de Koreanen de laatste tijd aardig. Niet alleen met deze Tucson, ook met andere studiemodellen als de Prophecy en 45 Concept.
Nieuwe grille
Het meest in het oog springend is natuurlijk de grille van de nieuwe Tucson. Het model heeft een opvallende dagrijverlichting die in de grille is geïntegreerd en alleen zichtbaar is wanneer deze is ingeschakeld. Op de achterzijde doet Hyundai mee met de trend van een brede ledstrip die de achterlichten met elkaar verbindt. De Koreanen hebben de ruitenwisser op de achterzijde verwerkt onder de achterspoiler, waardoor deze uit het zicht valt. Nog meer details op de achterkant: het Hyundai-logo is gemaakt van glas.
De nieuwe Tucson kenmerkt zich verder door een lage daklijn, een lange wielbasis en een korte overhang voor en achter. Het model is nog steeds een ruime familie-SUV, maar lijkt een aflopende daklijn te hebben die de praktische vijfzitter een dynamischer uiterlijk geeft. Het is echter optisch bedrog. De raamstijlen zijn namelijk geaccentueerd, waardoor het lijkt alsof de Tucson een aflopende daklijn heeft. Het dak, vervaardigd in een andere en op de foto’s donkere kleur, loopt echter langer horizontaal door. Het stoere karakter van de Tucson wordt verder benadrukt door de vele vouwen op weerszijden en de hoekige wielkasten.
Knoppen voor de klimaatcontrole
Ook het interieur van de Tucson heeft een flinke metamorfose ondergaan. Het stuurwiel met vier spaken past bij die van de nieuwste modellen, maar de rest van het binnenwerk is helemaal nieuw. Een 10,25-inch digitaal scherm fungeert als instrumentarium en kan uiteraard naar de wensen van de bestuurder worden ingedeeld. Het middelste deel van het dashboard wordt opgeëist door een multimediascherm, dat eveneens 10,25-inch meet. Daaronder bevinden zich aparte knoppen voor de klimaatcontrole die dus altijd aanwezig zijn, al zijn het tiptoetsen in plaats van fysieke exemplaren.
Fraai is de manier waaarop Hyundai de ventilatieroosters in het interieur heeft verwerkt. Net boven het multimediascherm bevinden zich twee conventionele roosters, maar voor de neus van zowel de bestuurder als de passagier zijn de roosters verwerkt in een strook die over de gehele breedte loopt en naadloos overloopt in de portieren van de Tucson.
Maten nieuwe Tucson
Hyundais nieuwe SUV is binnenin ook een stukje groter dan z’n voorganger. De wielbasis groeide dan maar met één centimeter tot 2,68 meter, maar de achterste passagiers hebben nu wel 2,6 centimeter extra beenruimte. Ook groeide de bagageruimte, maar enkel als de tweede zitrij is neergeklapt. De vorige Tucson kon namelijk 629 liter meenemen met de bank omhoog, de nieuwe slokt ‘maar’ 620 op. Leg je de bank neer, dan kan er in het nieuwe model 1799 liter mee. Flink meer dan de vorige Tucson, die in dat geval 1503 liter tot zich kon nemen.
Uiteraard groeiden de buitenmaten voor deze generatie mee. De nieuwe Tucson staat op een nieuw platform en groeide met 2 centimeter, tot een totaal van 4,5 meter. De breedte en hoogte groeiden met respectievelijk 15 en 5 millimeter, tot een totaal van 1,86 en 1,65 meter.
Hybride
Ook is er groot nieuws onder de kap van de SUV. De Tuscon verschijnt in ons land enkel met benzinemotoren die elektro-ondersteuning krijgen. Er komt een mild-hybride, een reguliere hybride en een stekkerhybride. Eerstgenoemde is uiteraard de instapper en krijgt een 150 pk sterke 1,6-liter T-GDI mee. Die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
De Tucson Hybrid heeft een systeemvermogen van 230 pk, met dank aan een 60 pk sterke elektromotor en een accupakket met 1,49 kWh. Voorwielaandrijving is standaard, maar aandrijving naar alle wielen (altijd via een zestraps automaat) behoort tot de opties. Wie de sterkste Tucson wil, kan aankloppen voor de 265 pk sterke PHEV. Verdere specificaties over de auto’s deelt de fabrikant later.
Prijzen Hyundai Tucson 2021
Hyundai zet de nieuwe Tucson in januari 2021 bij de Nederlandse dealers. De Koreanen trappen af met de mild-hybrid, de andere hybrides volgen op een later moment. Nederlandse prijzen kunnen we ook spoedig verwachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder