Dries van den Elzen
Dries van den Elzen Nieuws 27 mrt 2021

Elektro-ABC: hoe werkt de transmissie in een elektrische auto?

Autovisie Magazine staat momenteel in het teken van de elektrische auto. In ons huidige magazine lees je onder over alle nieuwe elektromodellen, de plannen van autofabrikanten op de EV-markt én de techniek die achter deze auto’s schuilgaat. Hoe werkt bijvoorbeeld een transmissie in een elektrische auto?

Omdat een elektromotor in staat is om zijn maximale koppel reeds vanaf stilstand te produceren en over het gehele toerenbereik een hoog vermogen te leveren, is de noodzaak voor een transmissie met meerdere versnellingen in de meeste gevallen afwezig. Vrijwel alle EV’s maken gebruik van één enkele reductieversnelling, waardoor de transmissieverliezen erg laag zijn.

Efficiënt

Het is wel zo dat een elektromotor niet bij elk toerental even efficiënt is, maar de wrijvingsverliezen en het extra gewicht en volume van een transmissie met meerdere versnellingen wegen niet op tegen het voordeel om een elektromotor altijd rond zijn optimale toerental te kunnen laten draaien. Bij het kiezen van de juiste enkele overbrengingsverhouding moet een compromis worden gesloten tussen topsnelheid, acceleratievermogen en het snelheidsbereik waarin de motor maximaal efficiënt is. Reden waarom veel EV’s zijn begrensd op circa 150 km/h.

De Porsche Taycan en daarvan afgeleide Audi zijn momenteel de enige EV’s met een tweetraps versnellingsbak. Dit vanwege een buitengewoon eisenpakket dat zowel razend-snelle acceleratie als een topsnelheid van 260 km/h én een betrekkelijk laag verbruik op hogere snelheden vereist.

BMW M8 vs. Maserati Quattroporte

Wil je alles weten over elektrotechniek? Of wil je een overzicht van alle EV’s die in de toekomst op de planning staan? Lees dan verder in Autovisie Magazine nummer 6, die je nu in de winkels vindt. Naast allerlei achtergrondverhalen testen we ook twee hippe stads-EV’s én spreken we met een belangrijke branchevereniging over de toekomst van de elektrische auto in ons land. En niet getreurd: jij komt als benzinesnuiver natuurlijk ook aan je trekken, want we gingen bijvoorbeeld ook op pad met een BMW M8 Competition en Maserati Quattroporte Trofeo. Heerlijk!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Elektro-ABC: hoe werkt de transmissie in een elektrische auto?
Sluiten