Volledig elektrische Rolls-Royces van Lunaz klaar voor productie

De toekomst van Rolls-Royce is elektrisch. Maar ook het verleden van Rolls-Royce wordt geëlektrificeerd, in het bijzonder door het Britse Lunaz.

Mogelijk heb je al eens van Lunaz gehoord, omdat we er in het laatste jaar wel vaker over hebben geschreven. Lunaz is een jong bedrijf dat is gevestigd naast het circuit van Silverstone, en het elektrificeert luxe Britse klassiekers als Rolls-Royces en Jaguars.

Tragedie

De naam Lunaz is afgeleid van de naam Luna, de dochter van oprichter en eigenaar David Lorenz. “Het zou een tragedie zijn als mijn dochter straks geen toegang heeft tot bijvoorbeeld een Mercedes-Benz 190SL als ze haar rijbewijs haalt”, zo sprak Lorenz bij de oprichting van zijn bedrijf. Hij doelde daarmee op de steeds strengere milieu-wetgeving die in de  toekomst ( de verre hopelijk) auto’s met een verbrandingsmotor niet meer toestaat. Meer informatie over het bedrijf lees je in dit artikel.

Lunaz liet toentertijd weten dat het werkte aan de conversie van een Rolls-Royce Phantom V uit 1961 en een Jaguar XK120 uit 1953. Kort daarna voegde het een Rolls-Royce Silver Cloud uit 1956 en een Bentley S3 Continental Flying Spur uit 1961 aan het gamma toe. Stuk voor stuk auto’s waarvoor het een passende elektrische aandrijflijn gaat produceren, zodat het de modellen daarna in een gelimiteerde oplage kan verkopen.

Exclusief

Vandaag meldt het bedrijf dat het ontwikkelingsproces voor de Phantom V en Silver Cloud is afgerond. Dat betekent dat de modellen volledig zijn gerestaureerd en gemodificeerd, zodat de (zware) elektrische aandrijflijn precies past in en op het al bestaande koetswerk en chassis van beide modellen. Lunaz laat weten dat het maximaal 30 elektrische Rolls-Royces bouwt, waarvan er al enkele zijn verkocht. De prijzen voor een Silver Cloud beginnen bij £350,000,- (€389.000,-), een Phantom V kost minstens £500,000 (€557.000,-). Daar hoef je niet ook nog eens een donorauto voor mee te nemen, maar daarna dien je nog wel lokale belastingen te betalen.

Beide modellen krijgen een door Lunaz zelf ontwikkelde elektrische aandrijflijn, al maakt het natuurlijk gebruik van onderdelen van andere partijen. Welke dat zijn, is tot nu toe onbekend. Lunaz heeft al wel laten weten dat het geen componenten van (tweedehands) Tesla’s gebruikt. “Elk onderdeel op onze auto’s is in originele staat gerestaureerd, of helemaal nieuw. In tegenstelling tot onze concurrenten gebruiken we geen tweedehands onderdelen voor de conversies. We snappen dat het aantrekkelijk is om batterijcellen of elektromotoren van gebruikte elektrische auto’s zoals een Tesla te gebruiken. Maar het meerendeel van deze onderdelen komt van gecrashte auto’s waarvan ook de historie en kilometerstand onbekend is. Die gebruiken we dus niet”, zo verklaarde het bedrijf in een eerder stadium.

Flinke batterij

Lunaz lepelt in ieder geval een flinke batterij in beide luxepaarden, want die heeft een capaciteit van 120 kWh. Daarmee is volgens het bedrijf een bereik van bijna 500 kilometer mogelijk. Snelladen is ook mogelijk, al praat het bedrijf nog niet over een snellaadvermogen.

Over prestatiecijfers zegt Lunaz nu ook nog weinig, maar in het geval van de reeds geproduceerde Jaguar XK120 (zie hieronder) zouden de elektromotoren een systeemvermogen van 380 pk hebben. Het koppel bedraagt 700 Nm. Daardoor zou de standaardsprint naar 100 km/h slechts vijf seconden in beslag nemen. Qua rij-eigenschappen heeft Lunaz geprobeerd om een Rolls Royce-waardige ervaring te bieden, waarbij de focus ligt op comfort en sereniteit. Daar past een stille elektrische aandrijflijn natuurlijk goed bij.

Uiteraard verandert het Britse bedrijf niets aan het prachtige uiterlijk van de auto’s. Wel is het interieur van de auto’s flink gemoderniseerd. Zo bevatten de modellen nu een modern infotainmentscherm en kunnen de passagiers op de tweede zitrij films kijken via het in de voorstoelen geïntegreerde beeldschermen.

Jaguar XK120

Overigens verwacht Lunaz aan het einde van dit jaar al een aantal eerste auto’s te leveren. Het gaat om elektrische versies van de bloedmooie Jaguar XK120, de auto waarmee het voor Lunaz allemaal mee begon.

Lunaz zegt dat de tijd rijp is voor het elektrificeren van klassiekers. “We geven een antwoord op de vraag om prachtige klassieke ontwerpen te combineren met de bruikbaarheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid van een elektrische aandrijflijn”, zo laat eigenaar Lorenz weten. Gezien de enorme vraag naar dit soort auto’s zegt Lunaz zijn productiecapaciteit te hebben verdubbeld.