'Duitsers maken geen grappen', houdt Opel ons voor in een reclamefilmpje. En dat ze ook geen originele persberichten maken, blijkt wel uit de begeleidende tekst bij deze Ampera-e. 'This Opel is simply electrifying', staat er. Niet doen, Opel. Niet doen.

opel 1opel 1


Hoe dan ook, Opel geeft hoog op van de actieradius van de elektrische Ampera-e. Volgens NEDC-metingen (New European Driving Cycle) zou de Europese variant van de Chevrolet Bolt ruim 500 kilometer ver moeten kunnen komen op zijn volgeladen batterijpakket. En daarmee zou de Ampera het een stuk beter doen dan concurrenten als de BMW i3 en Nissan Leaf.

Realistischer

Opel is echter wel zo eerlijk om toe te geven dat de NEDC-cyclus een nogal rooskleurig beeld geeft van de actieradius. Daarom heeft het merk de Ampera-e onderworpen aan de wat meer werkelijkheidsgetrouwe WLTP-meting (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) en op basis daarvan de echte reikwijdte geschat op 380 kilometer (wat de i3 en Leaf ook niet halen).

Voeding

Tenminste, als je niet steeds de 204 pk sterke elektromotor van de Ampera-e probeert uit te wringen. Doe je dat wel, dan word je getrakteerd op een acceleratie van 0 naar 50 km/h in 3,2 seconden. De voeding voor de elektromotor komt overigens van batterijen met een capaciteit van 60 kWh. Die zijn 'verborgen' in de bodem van de Opel, waardoor ze geen interieurruimte in beslag nemen.