Een nieuw ronderecord op de Nürburgring voor de Chinese Nio EP9. Niet alleen voor elektrische auto's, maar voor productiewagens in het algemeen. Sneller dan een Porsche 918 Spyder, sneller dan de Lamborghini Huracán Performante en zelfs sneller dan een Radical SR8LM.

Nio EP9 - Autovisie.nlNio EP9 - Autovisie.nl


6 minuten, 45 seconden en 9 tienden

Met een tijd van 7 minuten, 5 seconden en een tiende van een seconde was de Nio EP9 al de snelste elektrische auto op de Nürburgring. Toch was dat niet genoeg voor het Chinese bedrijf. De aandrijflijn werd verder fijngeslepen en de aerodynamica verbeterd. Nu was de auto terug voor een tijd van 6 minuten, 45 seconden en 9 tienden. Daarmee is hij niet alleen de snelste elektrische auto, maar de überhaupt de snelste productiewagen op het 20,8 kilometer lange circuit.

Porsche 918

Toen Porsche het ronderecord verbrak met de 918 Spyder, door een tijd neer te zetten van 6 minuten en 57 seconden, keerde de rust even terug op het circuit. Tot begin dit jaar, toen de Lamborghini Huracán Performante vijf seconden sneller was op het legendarische circuit. Iets meer dan twee maanden later is het record nu weer zeven seconden scherper gezet.

Nio EP9

De elektrische Nio EP9 heeft er wel veel meer pk's voor nodig dan de Huracán en de Porsche. Waar de V10 in de Lamborghini het namelijk tot 640 pk schopt en het systeemvermogen bij de Porsche  tot 887 pk komt, heeft de Nio 1360 elektrische pk's. Daarmee is hij snel: 0-100 km/h gaat in 2,7 seconden. Nul naar 200 km/h doet hij in 7,1 seconden en de topsnelheid is ondanks alle downforce een forse 313 km/h. Het zal een bijzonder exclusieve verschijning blijven, want het Chinese bedrijf bouwt slechts zes exemplaren van de EP9, die elk 1,5 miljoen euro kosten. Na die lichting van zes stuks moeten er nog eens tien gebouwd gaan worden, als er genoeg interesse is.

Nio EP9 - Autovisie.nlNio EP9 - Autovisie.nl