Elektrische bestelauto rukt op
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2F03_De-nieuwe-Citroen-e-Jumpy-bestelauto-van-het-jaar-gaat-elektrisch.jpg)
De elektrische bestelauto rukt op. Zo kun je het stille offensief ingezet met elektrische vans bij PSA wel samenvatten. Na de Opel Vivaro-e en Peugeot e-Expert neemt medio juni ook de Citroën e-Jumpy deel aan het gevecht om de last mile.
Nu de e-Jumpy als bestelauto van het jaar ook aanvalt, moet de doorbraak van de elektrische bestelauto toch wel aanstaande zijn, zou je zeggen. Omdat een concern gelijk drie merken elektrificeert met dezelfde techniek lijkt dat in elk geval zo. En daar stopt het niet, want PSA deelt de techniek met Toyota en daar maken ze de bus in de vorm van de Proace Electric.
Personenauto platform
Maar kunnen klanten die een elektrische bestelauto kiezen ook zoveel maatwerk eisen als mogelijk is bij bestelbussen? Grotendeels, want de nieuwe Citroën is leverbaar in drie formaten: van de ultra compacte XS (4,6 meter lang) tot een M (4,95 meter) en XL van 5,30 meter. Deze bestelbus staat overigens minder ver van een personenauto dan je denkt: kijk maar naar de technische basis. Deze e-Jumpy heeft namelijk ook het EMP2-platform dat ook in gebruik is voor personenauto’s als de Peugeot 508 en 3008, maar ook de DS7 Crossback en C4 Picasso. Die hebben overigens nog geen volledig elektrische aandrijflijn maar zijn wel verkrijgbaar als plug-in. In de bestelbus is wel ruimte voor het batterijpakket dat nodig om een redelijk actieradius te bieden. Het is mooi in de bodem weggewerkt zodat geen laadvolume verloren ging.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2F07_De-nieuwe-Citroen-e-Jumpy-bestelauto-van-het-jaar-gaat-elektrisch.jpg)
Even sterk als een Corsa-e
Je kunt kiezen uit twee accupakketten bij deze elektrische bestelauto: 50 kWh of 75 kWh. Die zijn goed voor respectievelijk 230 of 330 km actieradius. Het laadvermogen van de Citroën-bus is maximaal 1275 kg en er mag een aanhanger van maximaal 1000 kg achter. Maar wat de zakelijke klanten willen vooral weten is hoeveel er vervoerd kan worden. Daarom hier in duidelijke kubieke meter taal; er mag minimaal 4,6 kuub mee en het maximum is 6,6 m3. Ook zeer praktische informatie is dat je de e-Jumpy met de heftruck kunt laden. Deze Citroën kan namelijk Europallets slikken omdat de laadvloer tenminste 1,25 meter breed is. Die lading kan dan met maximaal 130 km/h bezorgd worden, want de motor is maximaal 136 pk en 260 Nm sterk. Inderdaad, precies dezelfde waarden als de Peugeot e-208 en Opel Corsa-e uit hetzelfde concern hebben.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fcorsa4.jpg)
Groeimarkt elektrische bestelauto
De elektrische bestelauto bestaat al decennia. Maar omdat de klimaatpolitiek ook steeds meer milieuzones in steden afdwingt, is er voor de elektrische bestelauto een groeimarkt. Deze uitstootloze bussen worden deels gezien als de ideale last mile oplossing bij de bezorging van goederen. Tel daarbij op dat online-verkopen al jaren groeien en het kan niet anders dan dat er markt moet zijn voor dit soort stille bussen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Camper-eigenaren opgelet! Duizenden Nederlanders recht op schadevergoeding
-
Deze nieuwe laadpalen van Lotus zorgen voor spanning bij Tesla
-
Origineel Max Verstappen-pak van Grand Prix Nederland te koop
-
Car of the Year: dit is de shortlist met beste auto’s
-
Lancia dood? Nee, dit is de nieuwe Ypsilon
-
Deze betaalbare gezinsauto met enorme actieradius is potentiële verkooptopper
-
Nederlandse EV-subsidie blijkt lachertje naast de rest van Europa
-
NSU Ro 80 is een betaalbare klassieker met wankelmotor
-
Waarom Porsche de Panamera Sport Turismo de nek omdraait
-
Covermodel: Sunbeam Harrington Le Mans – Heeft zijn root(e)s in de autosport
-
Deze Mercedes S-Klasse is ‘simply the best’ en ‘better than all the rest’
-
EV-rijders zijn vaak kansarme jongeren met een uitkering