Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 9 jan 2021
Leestijd: 2 minuten

Elektrische auto té populair? Er zijn grote zorgen om de laadinfrastructuur

De opmars van de elektrische auto is niet meer te stuiten. Noorwegen is zelfs het eerste Europese land waar meer dan de helft van de nieuw verkochte auto’s een stekkerbak is. Elders gaat de groei ook zo hard dat overheden subsidies moeten heroverwegen en vaart moeten zetten achter de laadinfrastructuur om de boel niet vast te laten lopen, ook in Nederland.

Vrijstelling van btw, wegenbelasting, parkeergeld en tolheffing; als er iemand in de watten wordt gelegd, dan is het de Noorse bezitter van een stekkerbak. Zelfs het gebruik van een laadpaal is gratis in Noorwegen. Financiële douceurtjes, betaald door de rijder met brandstofauto, die steeds duurder wordt.

Elektrische auto beperkt door oplaadpunten

Noorwegen is met een elektrisch aandeel van meer dan de helft in het totaal aantal nieuwe verkopen een uitzondering in Europa, maar overal groeit de verkoop enorm hard. Zelfs zo hard, dat de Europese autokoepel ACEA waarschuwt voor de laadinfrastructuur. De verkoop van elektrische auto’s in Europa steeg afgelopen drie jaar 110%, terwijl de groei van het aantal laadstations op 58% blijft steken. Daarbij bevindt zich driekwart van de 200.000 laadstations in Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

“Dit is potentieel zeer gevaarlijk. We kunnen binnenkort een punt bereiken waarop de groei van het gebruik van elektrische voertuigen afneemt, omdat consumenten concluderen dat er simpelweg niet genoeg oplaadpunten zijn of dat ze te lang in de rij moeten staan voor een snellader”, waarschuwde Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van de ACEA eerder.

Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging. (Afbeelding: ANP/Bas Czerwinski)

Problemen Nederlandse laadinfrastructuur

Nederland is koploper qua laadinfrastructuur, maar ook hier zullen extra maatregelen genomen moeten worden om toekomstige problemen te voorkomen. “De overheid zou wel prijsprikkels kunnen geven aan slimme laadpalen, die laden op het moment dat het gebruik van het elektriciteitsnetwerk lager is”, zegt Auke Hoekstra, onderzoeker elektromobiliteit aan de TU Eindhoven. “Op zich gaat de ontwikkeling van de laadinfrastructuur in Nederland goed, maar er kunnen in sommige wijken problemen zoals storingen ontstaan. Bijvoorbeeld in de Jordaan in Amsterdam, waar veel advocatenkantoren zijn.”

Nederland kent een aanschafsubsidie voor elektrische auto’s. Het budget van 2021 is nu al op, wat twijfels oproept over de effectiviteit ervan. Noorwegen laat zien dat naast geld ook infrastructuur belangrijk is.

“Qua totale kosten is de elektrische auto nu al goedkoper dan een brandstofauto en in 2024 ook qua aanschafprijs”, zegt Van Eijck. “Stimulering kan slimmer. We hebben namelijk in 2030 1,7 miljoen laadpalen nodig in Nederland. Met het huidige tempo zitten we in 2025 nog maar op 120 tot 130.000.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

DFT

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.