De overgang naar de elektrische auto is in volle gang, maar het effect op het milieu is pas in 2040 te merken. Dat blijkt uit onderzoek van de International Energy Agency.

subsidie elektrische auto


Op dit moment zijn er twee grote trends te zien in de autowereld. De eerste is de opmars van de elektrische auto, de tweede is de nog steeds toenemende vraag naar SUV's. Fabrikanten spelen daar slim op in door hun elektrische modellen op hoge poten te zetten, maar tegelijkertijd zitten de twee trends elkaar flink in de weg. De uitstoot die een elektrische auto bespaart, wordt teniet gedaan door de benzineslurpende SUV's.

Gevaar

Uit onderzoek van de IEA (International Energy Agency) blijkt dat de markt voor SUV's de afgelopen tien jaar verdubbeld is. In die periode was 60% van de nieuw verkochte auto's een hoogpotige, grote auto. Het gevolg is dat er nu wereldwijd meer dan 200 miljoen van die kolossen op de weg rijden. Dat dit niet bepaald goed is voor het milieu, laat zich raden, maar het komt de groene race niet ten goede dat door dit type auto's de uitstoot van vervuilende gassen wereldwijd stijgt. Sterker nog, het afgelopen decennium is de hele CO2-uitstoot gegroeid met 0,5 gigaton door de globale SUV-vloot. Zelfs vrachtverkeer (0,35 Gt) en vliegverkeer (0,25 Gt) haalden dat niet. Alleen de energiemarkt produceerde meer: ongeveer 1,4 Gt.

Kortzichtige voorspelling

De onderzoekers waarschuwen dan ook dat als de vraag naar SUV's en de groei van het aantal elektrische auto's hetzelfde blijven, er pas vanaf 2040 een mogelijk positief effect op het milieu meetbaar is. Nu moeten we deze waarschuwing wel met een korreltje zout nemen, want het gaat hier om een ietwat kortzichtige voorspelling van de onderzoekers. Ze nemen namelijk niet mee dat autofabrikanten druk bezig zijn om voor die tijd al op volledig of deels elektrische aandrijving over te gaan. Daardoor worden ook SUV's op termijn zuiniger, dus schoner.

Maar zelfs dan blijft het probleem in mindere mate bestaan. We kunnen namelijk op geen enkele manier ontkennen dat een SUV meer energie nodig heeft om vooruit te komen. Of die energie uit diesel, benzine of stroom komt, maakt niet uit. De elektriciteit die een stekkerauto verbruikt wordt namelijk nog zelden schoon opgewekt.