Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 1 okt 2019
Leestijd: 2 minuten

‘Elektrische auto levert gemiddeld 55 km bereik in door WLTP’

Dataleverancier Jato heeft onderzocht wat de impact van de WLTP-cyclus is geweest op de elektrische auto’s van nu. Gemiddeld moest een accubak 55 kilometer inleveren.

opel_ampera-e_42

Vanaf 1 september dit jaar moeten alle BEV’s (Battery Electric Vehicles) voorzien zijn van een door middel van de WLTP-cyclus gemeten bereik. Hiervoor was dat nog niet verplicht en mochten fabrikanten ook het bereik in de waardes uit de NEDC-waardes communiceren. Het overgrote deel van de autofabrikanten deed dit al niet meer, maar dataleverancier Jato heeft op papier gezet wat het uiteindelijke verschil voor tussen de twee meetmethodes is.

Dagelijks gebruik

De oude NEDC-cyclus stelde onrealistische eisen voor dagelijks gebruik aan auto’s. Daardoor kwamen de verbruiks- en bereikcijfers van alle auto’s (dus niet alleen BEV’s) enorm positief naar buiten. De WLTP-cyclus meet op een realistischere manier en geeft dus een beter beeld van verbruiks- en bereikcijfers. Een verschil dat volgens Jato kan oplopen tot 140 kilometer minder bereik in het geval van de Opel Ampera-e. Deze kon volgens NEDC-waarden 520 op een volle accu rijden, uit de WLTP-meting bleek dat dit eerder 380 kilometer was. De Hyundai Kona kwam als beste uit de meting. Deze leverde maar 33 kilometer aan geschetst bereik in.

In de praktijk veranderde het bereik van de auto’s natuurlijk niet. Enkel de cijfers die fabrikanten communiceren doen dat. De inhoud van de accupakketten werd niet ineens groter, en de elektromotoren zijn niet ineens zuiniger tenzij de fabrikanten dit in een model-update doorvoerden. Deze zijn overigens ook meegenomen door Jato.

bmw i3 2018 2

BMW en Volkswagen

In de tussentijd hebben fabrikanten niet stilgezeten en zijn er dus ook positieve cijfers te noemen. Met andere woorden: auto’s die na de WLTP-keuring verder komen dan voorheen. BMW en Volkswagen vallen hieronder, maar dat komt doordat deze merken de accu’s in hun auto’s vergroten. Daar hing dan wel weer een gemiddelde prijsstijging van 1.885 euro aan. Auto’s zonder batterijwijziging werden in de tussentijd 1.352 euro duurder. Al geeft Jato bij beide prijsstijgingen aan dat dit niet aantoonbaar door de invoering van de WLTP komt. Een simpele prijsverhoging van de fabrikant, inflatie of een verhoging van de belasting kunnen hier ook redenen voor zijn.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.