Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 28 jun 2019
Leestijd: 3 minuten

Elektrische auto en de trekhaak: een haat liefde verhouding

Met de opkomst van de elektrische auto lopen we ook steeds meer tegen een alledaags probleem aan: de EV heeft in veel gevallen geen trekhaak. En als er wel een trekhaak leverbaar is, zijn er andere problemen die de kop opsteken.

Tesla Model 3 Trekhaak

Even met de aanhanger een bankstel verplaatsen of met de caravan of fietsendrager op vakantie. Het klinkt allemaal doodnormaal met de auto’s die vandaag de dag te krijgen zijn. Maar helaas is dat niet zo vanzelfsprekend, want elektrische auto’s kunnen niet zo goed omgaan met de trekhaak. In veel gevallen mag er zelfs geen haak gemonteerd worden. Dit vanwege een ongeschikte constructie van de auto. En als er wel met de auto getrokken kan worden, dan vallen de volgende cijfers heel erg op.

Maar enkele

Op dit moment zijn er maar enkele elektrische auto’s die met een trekhaak geleverd kunnen worden. Daaronder vallen de Tesla Model X en 3, de Jaguar I-Pace, de Audi e-tron en de Mercedes-Benz EQC (nog niet leverbaar). Wat opvalt bij deze auto’s is dat ze allemaal belachelijk veel mogen trekken. Op de Model 3 (910 kg) na liggen de cijfers op of boven de 1.800 kilogram of zelfs meer. De Model X spant de kroon met 2.268 kilogram.

Nu klinken die cijfers perfect voor een caravantrekker. Zeker als je er het bereik van de auto’s bij optelt. Deze kunnen allemaal rond de 400 kilometer op een volle accu halen. Het probleem is alleen dat dit bereik een fikse duik neemt zodra er iets achter de auto wordt gehangen.

“Met het trekken van een caravan zal de vaak toch al niet zo grote actieradius aanmerkelijk kleiner worden, waardoor grote afstanden overbruggen een uitdaging wordt. De elektrische auto en met name de accutechniek is echter nog volop in ontwikkeling en de verwachting is dat de elektrische auto van de toekomst voldoende actieradius zal hebben om een geschikte caravantrekker te worden,” vertelt Markus van Tol van de ANWB.

Nog een probleem

Daarnaast bestaat er nog een probleem: de gemiddelde EV die wat mag trekken kost al snel meer dan 50.000 euro. Dat is een bekend probleem, elektrische auto’s (ook met trekhaak) zijn nog steeds duurder dan normale auto’s met een verbrandingsmotor. Het aanbod van elektrische auto’s is sowieso nog beperkt. Bij een benzine of diesel is de keuze veel groter en dus makkelijker aan te passen aan jouw trekwensen.

En nog iets, ook op de tweedehandsmarkt zijn niet veel aantrekkelijk geprijsde EV’s te vinden. Tom Huyskens van de Bovag geeft dan ook toe dat hij nog maar weinig vragen van automobilisten of dealers heeft gehad over elektrische auto’s en hun trekvermogen. Het speelt nog niet in die markt omdat er nog een te klein aanbod is in tweedehands elektrische auto’s.

Fietsendrager

Nu is een trekhaak niet altijd nodig om zware ladingen te trekken. Iets simpels als een fietsendrager is ook al handig om achterop een auto te monteren. Hierbij moet er wel gelet worden op de maximale kogeldruk. Bij kleinere auto’s ligt deze meestal rond de 50 kilogram. Bij de grotere auto’s, zoals degene waar we het hier over hebben, stijgt dit meestal naar rond de 75 kilogram. Dat houdt in dat een drager met twee e-bikes van 25-30 kilogram per stuk, haalbaar moet zijn voor dit soort auto’s.

Kortom, op papier lijkt de elektrische auto met zijn gigantische trekkracht een perfecte caravantrekker, maar in de praktijk komt er iets meer bij kijken. Het toch al gelimiteerde bereik gaat bij het trekken van een (zware) lading al snel onderuit waardoor er veel vaker geladen moet worden. Iets wat al snel een half uur per sessie duurt. Daarnaast blijkt dat de elektrische auto’s met trekhaakoptie erg duur zijn en de tweedehandsmarkt nog geen alternatieven biedt. De haat-liefde verhouding tussen de EV en de trekhaak is dus voorlopig nog niet afgelopen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.