Elektrische Artega GT heet Scalo
Daar is de nieuwe Spyker B6 Venator… uhm… de kersverse Artega. Het model heet Scalo en zal op bestelling in een oplage van twaalf stuks worden gebouwd.
Artega maakt op de IAA in Frankfurt zijn comeback. Het Duitse sportwagenmerk ging enkele jaren geleden failliet, maar een nieuw management gaat verder waar de vorige eigenaar gebleven was. En dat was bij een elektrische versie van de Artega GT.
Deze Scalo oogt dan ook nauwelijks anders dan dat model. De 3,6 liter V6 Volkswagen-motor heeft echter plaatsgemaakt voor twee elektromotoren en een accupakket. De elektrische aandrijflijn produceert 408 pk en kan korte tijd een piekvermogen van 530 pk leveren.
“De elektrische aandrijflijn kan korte tijd een piekvermogen van 530 pk leveren”
Daarmee is de Artega in staat om in 3,6 seconden van stilstand naar 100 km/h te sprinten, waarmee hij een stuk sneller is dan zijn voorganger met verbrandingsmotor, die 4,8 seconden nodig had. De topsnelheid van de Scalo is begrensd op 250 km/h.
Als het laadniveau van de accu’s onder de vijfentwintig procent duikt, grijpt de elektronische waakhond echter al bij 200 km/h in. Met een volle batterij moet de Artega zo’n 400 km ver komen. Wat de Scalo kost? In Duitsland zo’n 170.000 euro, maar daar komen bij ons nog belastingen op.
Ook interessant
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk