Elektrische Alpine A110 E-Ternité krijgt geen prijskaartje
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2F09-LA110-E-Ternite-een-volledig-elektrische-demo-auto-met-geavanceerde-Alpine-innovatie.jpg)
Dat Alpine werkt aan een toekomst met alleen volledig elektrische aangedreven modellen, is geen geheim. De Fransen plannen meerdere types en daar hoort een sportcoupé met elektromotor en accupakket bij. Dat het menens is bij de Fransen, laat het bedrijf aan de vooravond van de Grand Prix van Frankrijk zien. Daar debuteert de elektrische A110 E-ternité.
Voor wie nu al interesse heeft in zo’n elektrische sportcoupé, Alpine gaat de elektro-auto niet bouwen. Althans, meer dan één exemplaar want de Fransen hebben één prototype gebouwd en dat prototype is een testvoertuig voor de toekomstige productreeks. De fabrikant spreekt van een “rijdend laboratorium”. De Franse sportwagenbouwer, die tijdens de Grand Prix aantreedt met twee F1-bolides voorzien van hybridetechniek, monteert elektrotechniek die reeds voor het Franse moederconcern beschikbaar is.
Vier en acht bij Alpine
De batterijmodules komen linea recta uit de elektrische Mégane E-Tech. Echter, de lay-out van de techniek is aangepast om ze in het compacte koetswerk van de A110 onder te brengen. De twaalf modules zijn opnieuw ontworpen. Vier modules zijn voorin de coupé geplaatst, achterin de resterende acht. Het batterijpakket met een capaciteit met 62 kWh weegt 392 kg, maar per saldo is de Alpine A110 E-ternité precies 258 kg zwaarder dan de benzinebroer.
De aandrijflijn levert 178 kW aan vermogen en is goed voor een koppel van 300 Nm. Dankzij dit prestatieniveau sprint de auto in minder dan 4,5 tellen van stilstand naar 100 km/h en haalt hij 250 km/h. Met een benzinemotor is de Alpine goed voor een hoger prestatieniveau. Met maximaal 300 pk doet het seriemodel de sprint in 4,2 tellen en haalt hij 280 km/h. Wie niet continu het prestatieniveau aanspreekt, moet 420 km op een volle acculading halen.
De eerste met open dak
Buiten dat het de eerste Alpine met een elektrische aandrijflijn is, is de A110 E-ternité ook de eerste A110 met een open dak. Het deel boven de twee zitplaatsen is te verwijderen en bestaat uit twee dakpanelen van gerecycled koolstof.
O ja, bij de elektrische Alpine A110 E-ternité hoef je niet langer het oliepeil te controleren, ook niet handmatig.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nu al de leukste auto van 2023? Alpine A110 R
-
Renault 5 Alpine Turbo is een (duur) koopje
-
Alpine Alpenglow is zeker geen toiletgeurtje van Ambi Pur …
-
Alpine komt met A110 R in exclusieve Fernando Alonso-uitvoering
-
De Alpine A110 R zou je ook Alpine A110 CSL of GT3 RS kunnen noemen
-
Nostalgie ten top! Nieuwe Renault 4 en 5 debuteren begin oktober
-
Alonso vanaf 2023 de nieuwe man bij Aston Martin
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis