Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 13 okt 2020
Leestijd: 2 minuten

Elektrisch terreinbeest: Mercedes-Benz EQC 4×4²

De aandrijflijn van de EQC 400 4MATIC en meer bodemvrijheid dan de G-kasse. De nieuwe Mercedes-Benz EQC 4×4² concept is een extreme terreinwagen.

Mercedes heeft met de G-klasse jarenlange ervaring met echte terreinauto’s. Het merk heeft nu een conceptversie gecreëerd van een EQC 4MATIC die de brandstofslurpende Gelände in het terrein achter zich moet laten.

Ophanging

De concept heeft een bodemvrijheid van 293 mm en dat is 88 mm meer dan van de Mercedes G-klasse. Deze bodemvrijheid dankt hij deels aan  de aangepaste schokdempers en de gigantische banden (285/50 R 20). Om het grote rubber te omsluiten zijn er forse spatbordverbreders aan de EQC toegevoegd. Deze maken de Benz maar liefst 200 mm breder en laten hem er een stuk dikker uitzien. Behalve zijn stoerdere uiterlijk is de Duitser ook een betere offroader geworden. De vierwielaangedreven terreinauto kan door water van 40 cm diep rijden en heeft een op- en afrijhoek van 31.8 en 33 graden.

Mercedes-Benz EQC 4×4²
Mercedes-Benz EQC 4×4²

Aandrijving

Het terreinbeest wordt aangedreven door twee elektromotoren, dit zijn dezelfde motoren als in de normale EQC 400. De motoren leveren gezamenlijk 408 pk en 760 Nm koppel en worden ook in de 4×4 van elektriciteit voorzien door een 80 kWh accu. Hoever de terreinwagen kan rijden op dezer accu is nog onbekend, het zal door de gigantische banden in ieder geval minder zijn dan de 370 km van de gewone EQC 400 4MATIC.

Meredes-Benz EQC 4×4²
Mercedes-Benz EQC 4×4²

Audiosysteem

Mercedes heeft het akoestisch systeem zowel in het interieur- als exterieur aangepast. Zo functioneren de koplampen als deel van het luidsprekersysteem. Het geluid wordt aangepast aan de stand van het gaspedaal, de snelheid en de energieterugwinning. Het artificiële rijgeluid moet zorgen voor betere feedback.

Van de nieuwe Mercedes-Benz EQC 4×4² is jammer genoeg nog maar één exemplaar gemaakt. Voorlopig blijft het bij deze concept, dat we dit model straks in de showrooms terug gaan vinden lijkt nog onwaarschijnlijk. Maar de eerste stap richting een echte elektrische terreinwagen is wel degelijk gemaakt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.