Eindelijk kom je 400 kilometer ver met de elektrische Peugeot e-208!
Heb je de behoefte om naar een waarzegger te gaan? Kom naar Autovisie, want wij kunnen (een beetje) in de toekomst kijken. Gisteren onthulde DS de opgewaardeerde DS 3, met een verbeterde aandrijflijn. Die komt geheid naar Peugeot e-208, riepen we. En voilà! Nog niet een dag later is het zover. Nu kom je eindelijk 400 kilometer ver met je elektrische 208.
Ho ho, laten we niet te hard van stapel lopen. Maximaal 400 kilometer is de WLTP-opgave. En als we iets weten over de elektrische aandrijflijn van DS, Opel en Peugeot, dan is het dat je de actieradius met ‘un grain de sel’ moet nemen. De DS3 Crossback E-Tense, Opel Corsa-e, Mokka-e, Peugeot e-208 en e-2008 staan erom bekend dat ze een veel lagere range halen dan hun eigen boordcomputer aangeeft, zeker als het buiten koud is. Het is dan zelfs een uitdaging om 200 kilometer ver te komen op een batterijlading.
Nieuwe Peugeot e-208 met grotere batterij en meer vermogen
Maar goed, misschien heeft Stellantis, het moederconcern van DS, Opel en Peugeot, zijn elektrische aandrijflijn stukken verbeterd. Net als de DS 3 E-Tense heeft de vernieuwde e-208 nu een 156 pk sterke elektromotor (was 136 pk), een 54 kWh-batterij (was 50 kWh) en een range van maximaal 400 kilometer (was 362 kilometer).
Volgens Peugeot is de e-208 ook een stuk efficiënter geworden, dus dat zou in de praktijk voor een beter bereik moeten zorgen. We gaan het zien …
Peugeot voerde eerder verbeteringen door aan de e-208
Toen de e-208 in 2019 op de markt kwam had een actieradius van maximaal 340 kilometer. Eind 2021 voerde Peugeot een aantal verbeteringen door, met name aan de efficiency van de verwarming / airconditioning, de overbrengingsverhouding van de bak en de rolweerstand van de banden.
Door de ingrepen ging de WLTP-range omhoog naar 362. Deze nóg nieuwere e-208 wordt in 2023 geïntroduceerd en heeft in feite de aandrijflijn van de recent onthulde e-308.
Laadvermogen blijft gelijk: van 20 naar 80 procent in 25 minuten
Aan de laadcapaciteiten van de 208 verandert niets. AC-laden gaat nog steeds met 11 kW. Hang je de Peugeot aan een snellader, dan haalt-ie 100 kW en laadt hij de batterij in 25 minuten op van 20 procent laadniveau naar 80 procent. Overigens krijg je alleen in de rijmodus Sport de volledige 156 pk.
Schakel je de auto naar Normal, dan verlies je wat vermogen. In Eco kom je rond de 100 pk uit. De Brake-modus is er ook nog steeds. Die remt niet af tot stilstand (one-pedal driving is dus niet mogelijk), maar vertraagt wel als je het stroompedaal loslaat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Jullie zijn toe aan rechthoekig stuur, denkt Peugeot, dus dat komt er…
-
De Peugeot e-208 is kiezen tussen gevoel en verstand
-
Test Peugeot e-3008: Kan Stellantis de achterstand inhalen?
-
De Peugeot e-208 koop je niet met je verstand
-
De elektrische nieuwe Peugeot e-Rifter is eigenlijk oud
-
Hier moet je op letten bij de aanschaf van een Peugeot 3008 occasion
-
Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?
-
Waarom Shell duizend eigen tankstations gaat verkopen
-
Fisker heeft geen geld meer en stopt tijdelijk de productie
-
‘Houd op met vernielen van je Cybertruck!’, zegt Tesla tegen kopers
-
Ruim driekwart van de mannen is weleens agressief in het verkeer
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Smart #3