Eindelijk in Europa: de nieuwe Jeep Gladiator
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fjeep-gladiator-grijs-2020-foto-14.jpg)
In 2018 werd-ie al gepresenteerd, de Jeep Gladiator. Nu is de extremere Wrangler dan eindelijk aangekondigd in Europa. Klanten op ons continent kunnen de prijslijst bij de Jeep-dealer nu dus gaan doorspitten, al is de keuze niet moeilijk.
Wanneer je voor een Gladiator wilt gaan ben je – in Europa – namelijk altijd verplicht om een 3,0-liter diesel V6 te kiezen. Wil je een benzinemotor, dan zal je opzoek moeten naar een model dat oorspronkelijk niet in Europa wordt geleverd.
Benzine
Deze markten krijgen namelijk naast de diesel ook een 3,6-liter V6-benzinemotor met 285 pk. Dit model wordt standaard van een handgeschakelde zesbak voorzien. Deze leuke combi krijgen wij in ons continent niet. De MultiJet V6 – die wij wel krijgen – wordt enkel voorzien van een achttraps automaat van ZF. Deze configuratie levert 264 pk en 600 Nm koppel. Grappig feitje: die 3,0-liter V6 dieselmotor kennen we ook uit de Maserati Ghibli, Levante en Quattroporte.

Wrangler
Kort door de bocht is de Gladiator een Wrangler met 50 cm langere wielbasis en een laadbak. Dit betekent echter niet dat je moet inleveren op terreinkwaliteiten van de iconische Amerikaan. De Wrangler is namelijk een serieuze terreinwagen waarmee je zonder problemen een stevige helling beklimt, en dat geldt in zekere zin ook voor de Gladiator. Hij is voorzien van het Selec-Trac 4×4 systeem en offroad-banden, daarnaast is bijvoorbeeld ook de camera geprogrammeerd om zowel op de weg als daarbuiten gevaar te herkennen.
On road
Hoewel de Jeep Gladiator dus een echte offroader is, zullen de meeste Nederlandse klanten – dat zullen er niet veel zijn, want in ons land kun je ‘m officieel niet eens bestellen – nooit echt de grenzen van de auto verkennen. Geen pobleem, want hij heeft met Android auto, Apple CarPlay, een Alpine-audiosysteem, een 8,4-inch infotainmentscherm en zwartleren stoelen (exclusief voor de Launch Edition) genoeg uitrusting voor dagelijks en regulier gebruik.

Accessoires
Toch geven de beschikbare opties wel iets weg van het karakter van de Jeep. De uitneembare aluminium portieren, de dakdragers en aluminium treeplanken, om er maar een paar te noemen. Ook het audiosysteem op opvallend. Je krijgt namelijk een draadloze speaker bij de Gladiator. Deze is water- en stofdicht en kan dus mee op avontuur de bossen in. Dit accessoire is overigens niet voor niets waterdicht, want de Gladiator is optioneel leverbaar met softtop. Die is natuurlijk zo ontworpen dat-ie geen water doorlaat, al weet je ’t nooit.

De Gladiator zet deze maand nog voet aan wal in Europa. Prijzen zijn vooralsnog onbekend, maar zoals gezegd komt-ie niet naar onze markt.
Lees ook:
- Nieuwe Jeep Cherokee L biedt meer luxe en een derde zitrij
- 'Groen' de natuur in met de Jeep Wrangler PHEV
- Koopwijzer: occasion Jeep Wrangler YJ/TJ (1986-2005)
- Jeep Wrangler Rubicon 392 Concept is een partycrasher
Ook interessant
-
Blaze EV Classic is het beste alternatief voor een scooter
-
Lockdown-lol: vijf redenen waarom je je als autoliefhebber niet/wel hoeft te vervelen
-
Wankelmotor?! Deze vijf crossovers zien we in 2021 op de weg
-
Autovisie Kennisquiz – Algemene kennis #2
-
Abt kan doodnormale leaseauto’s 27% meer vermogen geven
-
Bedankt, Joop Donkervoort
-
Nissan Qashqai e-power rijdt drie kilometer vol-elektrisch
-
‘Chevrolet laat in 2025 elektrische Corvette SUV zien’
-
Camper overbodig? Car camping met daktent gaat als een trein
-
‘Moderne opvolger Renault 4 heet 4Ever’
-
Nieuwe directeur moet VDL Nedcar van ondergang redden
-
BMW verkoopt Motorsport-circuitversies nu via dealers