Eindelijk in Europa: de nieuwe Jeep Gladiator
In 2018 werd-ie al gepresenteerd, de Jeep Gladiator. Nu is de extremere Wrangler dan eindelijk aangekondigd in Europa. Klanten op ons continent kunnen de prijslijst bij de Jeep-dealer nu dus gaan doorspitten, al is de keuze niet moeilijk.
Wanneer je voor een Gladiator wilt gaan ben je – in Europa – namelijk altijd verplicht om een 3,0-liter diesel V6 te kiezen. Wil je een benzinemotor, dan zal je opzoek moeten naar een model dat oorspronkelijk niet in Europa wordt geleverd.
Benzine
Deze markten krijgen namelijk naast de diesel ook een 3,6-liter V6-benzinemotor met 285 pk. Dit model wordt standaard van een handgeschakelde zesbak voorzien. Deze leuke combi krijgen wij in ons continent niet. De MultiJet V6 – die wij wel krijgen – wordt enkel voorzien van een achttraps automaat van ZF. Deze configuratie levert 264 pk en 600 Nm koppel. Grappig feitje: die 3,0-liter V6 dieselmotor kennen we ook uit de Maserati Ghibli, Levante en Quattroporte.
Wrangler
Kort door de bocht is de Gladiator een Wrangler met 50 cm langere wielbasis en een laadbak. Dit betekent echter niet dat je moet inleveren op terreinkwaliteiten van de iconische Amerikaan. De Wrangler is namelijk een serieuze terreinwagen waarmee je zonder problemen een stevige helling beklimt, en dat geldt in zekere zin ook voor de Gladiator. Hij is voorzien van het Selec-Trac 4×4 systeem en offroad-banden, daarnaast is bijvoorbeeld ook de camera geprogrammeerd om zowel op de weg als daarbuiten gevaar te herkennen.
On road
Hoewel de Jeep Gladiator dus een echte offroader is, zullen de meeste Nederlandse klanten – dat zullen er niet veel zijn, want in ons land kun je ‘m officieel niet eens bestellen – nooit echt de grenzen van de auto verkennen. Geen pobleem, want hij heeft met Android auto, Apple CarPlay, een Alpine-audiosysteem, een 8,4-inch infotainmentscherm en zwartleren stoelen (exclusief voor de Launch Edition) genoeg uitrusting voor dagelijks en regulier gebruik.
Accessoires
Toch geven de beschikbare opties wel iets weg van het karakter van de Jeep. De uitneembare aluminium portieren, de dakdragers en aluminium treeplanken, om er maar een paar te noemen. Ook het audiosysteem op opvallend. Je krijgt namelijk een draadloze speaker bij de Gladiator. Deze is water- en stofdicht en kan dus mee op avontuur de bossen in. Dit accessoire is overigens niet voor niets waterdicht, want de Gladiator is optioneel leverbaar met softtop. Die is natuurlijk zo ontworpen dat-ie geen water doorlaat, al weet je ‘t nooit.
De Gladiator zet deze maand nog voet aan wal in Europa. Prijzen zijn vooralsnog onbekend, maar zoals gezegd komt-ie niet naar onze markt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rijlessen flink duurder: hier betaal je gemiddeld het minst
-
Zwitserse BMW-rijder krijgt extreem hoge boete voor bumperkleven
-
‘Familiegezicht keert bij sommige merken tot vervelens toe terug’
-
Ook voor Nederland: elektrische auto met ‘901 kilometer range’
-
Nieuwe solid state-accu voor elektrische auto’s: 80% meer EV-range
-
A-segment keert terug: deze budget-EV’s kun je straks verwachten
-
Koop nu de 1.000 pk sterke doodskist op wielen van John Cena
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
VW ontbindt afspraak werkzekerheid: grote ontslagronde op komst?
-
Toont Skoda haar ware gezicht met de Elroq?
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit
-
Benzineprijs omhoog: ‘opbrengst onterecht naar gat in schatkist’