Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Nieuws 30 jul 2022
Leestijd: 2 minuten

Brengt Ford een einde aan wagenziekte?

Ford heeft een patent ingediend voor een systeem dat moet helpen tegen wagenziekte. Het patent werd in mei 2021 al ingediend, maar is pas 26 juli gepubliceerd.

De afgelopen maanden zijn er meerdere patenten van Ford gepubliceerd waaronder een systeem dat detecteert wanneer een stoel nat is. Daarnaast heeft het Amerikaanse bedrijf ook een systeem uitgevonden dat kan zien wanneer er een kind aanwezig is in de auto.

Hoe werkt het systeem van Ford

Iedereen kent wel iemand die last heeft van wagenziekte. Naast reispilletjes zijn er weinig andere oplossingen. De uitvinding van Ford wordt misschien aan het assortiment oplossingen toegevoegd.

Het idee van Ford is als volgt. Het systeem werkt op een persoonlijk device. Het kijkt naar de positie van het hoofd van een persoon en past op basis daarvan de beelden op het display aan. Wanneer het gezicht perfect is uitgelijnd met het scherm, krijgt de passagier beelden te zien die gelijk zijn aan zijn of haar oriëntatie waardoor er minder kans is op wagenziekte. Dat is nog eens een uitvinding!

Ford patent

Als je hoofd volgens het systeem niet optimaal is gepositioneerd, zullen de beelden op het scherm zich verplaatsen, weg van het centrum. Vervolgens kun je het device anders positioneren zodat de beelden weer gecentreerd staan. Ford meldt in het patent dat de mensen die het vaakst last hebben van wagenziekte zich achterin de auto bevinden. Meestal zijn ze een boek aan het lezen of zitten ze op hun telefoon wat leidt tot misselijkheid.

Ook een patent voor General Motors

General Motors kwam ook tot de conclusie dat er iets verzonnen moest worden om reisziekte tegen te gaan. Het concern bedacht namelijk dat wagenziekte nog veel meer voor zou komen naarmate zelfrijdende auto’s meer gebruikt worden. Zoals Ford dus ook al aangaf, komt reisziekte sneller voor wanneer mensen zich op andere dingen focussen tijdens het rijden. Dat is al helemaal vanzelfsprekend in zelfrijdende auto’s. Daarom kwam ook GM met een oplossing.

Hierdoor moeten EV’s van Toyota leuker worden om te rijden

GM maakt in hun uitvinding gebruik van lichten en beelden die de beweging van de auto visualiseren. Als de auto accelereert doen de beelden – die weergegeven worden op een scherm in de auto – dat ook. Anderzijds maakt het systeem ook gebruik van lichtpatronen. Geluiden zouden ook gebruikt kunnen worden om soortgelijk effect te creëren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.