Einde handgeschakelde BMW M5 in zicht
BMW levert de M5 en M6 in de Verenigde Staten met een handgeschakelde zesbak, naast de zeventraps automaat met dubbele koppeling. Als de productie van de auto dit najaar stopt, betekent dat ook het einde van de M5 en M6 met handbak.
De volgende generatie M5 en M6 worden alleen nog leverbaar met een automatische versnellingsbak. Voor Nederland verandert er overigens niets, want in Europa zijn de twee alleen maar te krijgen met de zeventraps automaat met dubbele koppeling. In een gesprek met het Amerikaanse Car and Driver laat de grote baas van BMW’s M-divisie, Frank van Meel, weten dat de vraag naar ‘nul is gedaald’ voor de M5 en M6 met handbak.
Zelf schakelen maakt de M5 en M6 minder snel en minder zuinig. Een sprint naar 100 km/h duurt enkele tienden langer dan bij de automaat. Dat maakt hem overigens nog steeds niet traag: perfect geschakeld doet de M5 met handbak het in 4,5 tellen. In de Verenigde Staten wordt de versnellingsbak trouwens aangeboden als een kosteloze optie voor liefhebbers, de automaat blijft altijd standaard. De volgende versies krijgen dan misschien geen handbak meer, BMW levert nog altijd een handgeschakelde versie van de M2, M3 en M4.
Lees ook:
Ook interessant
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?