Einde handgeschakelde BMW M5 in zicht
BMW levert de M5 en M6 in de Verenigde Staten met een handgeschakelde zesbak, naast de zeventraps automaat met dubbele koppeling. Als de productie van de auto dit najaar stopt, betekent dat ook het einde van de M5 en M6 met handbak.
De volgende generatie M5 en M6 worden alleen nog leverbaar met een automatische versnellingsbak. Voor Nederland verandert er overigens niets, want in Europa zijn de twee alleen maar te krijgen met de zeventraps automaat met dubbele koppeling. In een gesprek met het Amerikaanse Car and Driver laat de grote baas van BMW’s M-divisie, Frank van Meel, weten dat de vraag naar ‘nul is gedaald’ voor de M5 en M6 met handbak.
Zelf schakelen maakt de M5 en M6 minder snel en minder zuinig. Een sprint naar 100 km/h duurt enkele tienden langer dan bij de automaat. Dat maakt hem overigens nog steeds niet traag: perfect geschakeld doet de M5 met handbak het in 4,5 tellen. In de Verenigde Staten wordt de versnellingsbak trouwens aangeboden als een kosteloze optie voor liefhebbers, de automaat blijft altijd standaard. De volgende versies krijgen dan misschien geen handbak meer, BMW levert nog altijd een handgeschakelde versie van de M2, M3 en M4.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koop nu! Autovisie Speaker voor in jouw elektrische auto
-
Lamborghini presenteert nieuw logo: zo is het veranderd door de jaren heen
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?