BMW levert de M5 en M6 in de Verenigde Staten met een handgeschakelde zesbak, naast de zeventraps automaat met dubbele koppeling. Als de productie van de auto dit najaar stopt, betekent dat ook het einde van de M5 en M6 met handbak.

bmw_m5_autovisie.nlbmw_m5_autovisie.nl


De volgende generatie M5 en M6 worden alleen nog leverbaar met een automatische versnellingsbak. Voor Nederland verandert er overigens niets, want in Europa zijn de twee alleen maar te krijgen met de zeventraps automaat met dubbele koppeling. In een gesprek met het Amerikaanse Car and Driver laat de grote baas van BMW's M-divisie, Frank van Meel, weten dat de vraag naar 'nul is gedaald' voor de M5 en M6 met handbak.

bmw_m5_autovisie.nl_2bmw_m5_autovisie.nl_2


Zelf schakelen maakt de M5 en M6 minder snel en minder zuinig. Een sprint naar 100 km/h duurt enkele tienden langer dan bij de automaat. Dat maakt hem overigens nog steeds niet traag: perfect geschakeld doet de M5 met handbak het in 4,5 tellen. In de Verenigde Staten wordt de versnellingsbak trouwens aangeboden als een kosteloze optie voor liefhebbers, de automaat blijft altijd standaard. De volgende versies krijgen dan misschien geen handbak meer, BMW levert nog altijd een handgeschakelde versie van de M2, M3 en M4.