Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 8 okt 2021
Leestijd: 2 minuten

Valt het doek definitief voor Opel-fabriek in Duitsland?

Opel liet eerder weten dat het de productiefaciliteit in Eisenach in 2021 stillegt vanwege het wereldwijde chiptekort. Misschien is het definitieve einde van de fabriek echter al nabij.

Dat schrijven verschillende internationale media, waaronder het Duitse Handelsblatt. Stellantis zou van plan zijn om de faciliteit in Eisenach van de hand te doen. Wel is daarbij het plan dat de fabriek nog altijd in opdracht van Stellantis opereert, maar dus geen eigendom meer is. Het moet voor meer efficiëntie en flexibiliteit zorgen, aldus het bedrijf.

Definitieve sluiting

Daar is uiteraard niet iedereen blij mee. De vakbonden zijn bang dat het een voorbode is voor een definitieve sluiting van de fabriek. Werknemers van de faciliteit in Eisenach zijn nu al met verlof omdat de productie van de Grandland is gestaakt, maar vrezen voor hun baan. Stellantis meldt echter dat de nieuwe plannen voor een hogere efficiëntie en dus meer baanzekerheid op de lange termijn garanderen.

Dit jaar even geen Duitse Opel Grandland meer

De aanhoudende chipcrisis is hoe dan ook een probleem voor Stellantis. Het concern kampt momenteel met overcapaciteiten en dat zou kunnen leiden tot meerdere fabriekssluitingen, aldus experts. Sowieso verwacht Stellantis dat het chiptekort nog tot diep in 2022 zou aanhouden. De situatie zal dus nog enige tijd zeer nijpend blijven en het is de vraag hoe het concern daarop anticipeert.

Naar Sochaux

De Opel Grandland rolt dus nu niet in Eisenach van de band, maar wordt elders wel gemaakt. In de Peugeot-fabriek in Sochaux ziet de recent gefacelifte crossover wél het levenslicht. Mogelijk wordt de complete productie van de Grandland in de toekomst naar die fabriek verplaatst.

Stellantis kent in ieder geval een zwaar jaar. Door het chiptekort bouwt het dit jaar naar verwachting zo’n 1,4 miljoen auto’s minder dan gepland. De complete sector kijkt dit jaar naar verwachting tegen een verlies van 7,7 miljoen auto’s aan. Dat zou neerkomen op een omzetverlies van ongeveer 180 miljard euro.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.