"Zeg nooit nooit", aldus Alpina-directeur Andreas Bovensiepen in een interview met het Britse Autocar. "Het is moeilijk om een eigen sportwagen te ontwikkelen, maar toch... McLaren heeft laten zien dat het kan."

AlpinaAlpina


Bovensiepen doet in het interview een boekje open over de toekomst van Alpina, de BMW-veredelaar die vorig jaar zijn vijftigste verjaardag vierde. "Een eigen sportwagen is al eerder geopperd", vertelt hij, "maar het is er nooit van gekomen."

Eind jaren zeventig was er even sprake van dat Alpina het BMW M1-project zou voortzetten en in de jaren negentig was het ontwerphuis Italdesign-Giugiaro dat Alpina vroeg de Nazca M12-concept in productie te nemen.

Veiligheidseisen

Bovensiepen blijft realistisch. Volgens hem is het lastig om een fonkelnieuwe sportwagen aan de hedendaagse veiligheidseisen en de kwaliteitsverwachtingen van klanten te laten voldoen. Hij noemt McLaren daarentegen als een voorbeeld dat het wel kan. "Misschien met een grote investering uit Saoedi-Arabië", voegt Bovensiepen eraan toe.

Chinese markt

Verkooptechnisch heeft Alpina een nieuw model echter zeker niet nodig. Het merk produceert zo'n 1700 auto's per jaar (een aantal dat stijgt), vooral voor de Amerikaanse, Japanse, Engelse en Duitse markt.

Volgens Bovensiepen is een jaarproductie van zo'n 2000 - 2500 auto's gewenst om de stijgende ontwikkelingskosten te dekken. Hij wil dat aantal bereiken door in de lucratieve Chinese markt te stappen.