Autovisie
Autovisie Nieuws 2 aug 2021

Effect chiptekort nu ook zichtbaar op Nederlandse markt

De autowereld kent na alle lockdowns en coronamaatregelen met een nog groter probleem: het chiptekort. Dat wordt nu ook duidelijk uit de Nederlandse registratiecijfers.

Vorig jaar kende de autoindustrie als gevolg van de coronapandemie al een zwaar jaar. Door lockdowns over de hele wereld waren fabrikanten genoodzaakt om hun faciliteiten voor een korte periode te sluiten. Er was dus een periode waarin er even helemaal geen auto van de band rolde, maar dat duurde niet al te lang. Faciliteiten werden heropend en dus werd ook een groot deel van de productie weer hervat.

Chiptekort

Dit jaar zijn de problemen echter groter. Door onder andere de enorme vraag naar elektronica is er in de hele wereld een enorm chiptekort ontstaan. Ook in de auto-industrie, want daar zijn dergelijke chips inmiddels ook onmisbaar geworden. Verschillende fabrikanten en branches luidden de afgelopen maanden al de noodklok, terwijl veel fabrikanten hun auto’s simpelweg niet af kunnen maken. Ze zijn zo goed als klaar, maar kunnen de fabrieken niet verlaten omdat de noodzakelijke chips ontbreken. Volkswagen heeft naar eigen zeggen ‘enkele honderdduizenden auto’s’ niet kunnen produceren.

Productieverlies Volkswagen doet cijfers Audi en BMW verbleken

Dat komt nu ook tot uiting in de registratiecijfers van nieuwe auto’s, die maandelijks door Bovag, RDC en Rai Vereniging worden gedeeld. In juli werden er namelijk 26.883 nieuwe auto’s geregistreerd, 22,4 procent minder dan in diezelfde periode in 2020. Dat is met name toe te schrijven op de vertraagde leveringen door voortdurende coronamaatregelen. Meer specifiek door het tekort aan computerchips, zo schrijven de partijen.

Voorspelling voor 2021

In de eerste zeven maanden van 2021 kregen er 189.692 auto’s een nieuw kenteken. Ook dat is minder dan vorig jaar, anderhalf procent om precies te zijn. Volgens de voorspellingen van Bovag en Rai Vereniging krijgen dit jaar alsnog 400.000 auto’s een nieuw kenteken, maar dat is wel sterk afhankelijk van de mate waarop het economisch vertrouwen herstelt. Uiteraard hebben ook de aanhoudende coronapandemie en het enorme chiptekort een invloed op die voorspellingen.

De vijf automerken die de meeste auto’s in ons land registreerden, blijft redelijk ongewijzigd. Kia leverde aflopen maand de meeste nieuwe auto’s af, 2782 om precies te zijn. Het heeft daarmee een marktaandeel van 10,3 procent te pakken. Daarna volgen Volkswagen (2636), Toyota (2139), Skoda (1679) en BMW (1632). Niet geheel verrassend is de Kia Niro de meest geregistreerd nieuwe auto, met 1166 stuks. De Volkswagen Polo (919), Toyota Yaris (899), Kia Picanto (753) en Ford Mustang Mach E (644) complementeren de lijst.

Reageer op artikel:
Effect chiptekort nu ook zichtbaar op Nederlandse markt
Sluiten