Gordon Murray maakt zelf de eerste testrit met z’n eigen T.50
Als je de ultieme auto bedenkt, wil je ‘m zelf ook als eerste rijden. Als je Gordon Murray heet, dan kun je dat ook gewoon doen.
De beroemde auto-ontwerper, die in de jaren 90 de wereld van supercars veranderde met de McLaren F1, stapte onlangs namelijk zelf achter het stuur van zijn T.50. Dat is de moderne opvolger van de legendarische McLaren die Murray vorig jaar aan de wereld liet zien. De waanzinnige, analoge hypercar heeft z’n eerste ritje er net op zitten.
XP2
Murray deed dat uiteraard niet met een productiemodel, maar met een heel vroeg prototype dat nu de naam XP2 draagt. De T.50 maakte z’n eerste meters op de testbaan van Top Gear, in Dunsfold. Op zich niet gek, want de nieuwe hypercar van Gordon Murray zal daar ook het levenslicht zien. De productiefaciliteit bevindt zich namelijk dichtbij die testbaan.
De Gordon Murray Automotive V12 T.50, zoals het model voluit heet, heeft – zoals de naam aangeeft – een V12. Dat is niet zomaar een twaalfcilinder, maar met een gewicht van slechts 178 kilogram de lichtste die er bestaat. Hij is in samenwerking met Cosworth ontwikkeld, krijgt geen hulp van turbo’s en is dus ongeblazen. En z’n prestaties zijn op papier heerlijk. De krachtbron heeft namelijk een vermogen van 663 pk en draait op maximaal 12.100 toeren per minuut.
Midden in de auto
Dat toerental heeft Murray tijdens z’n eerste testritje niet bereikt. “Het prototype draait nu aanzienlijk minder toeren dan zijn limiet van 12.100 tpm, maar de T.50 voelde fantastisch aan tijdens m’n eerste rit. Hij was responsief, wendbaar en lonend om te rijden. Het was een fantastische ervaring om weer in het midden van de auto te zitten met geweldig zicht rondom en ik kan me nu al voorstellen hoeveel de eigenaren van deze ervaring zullen genieten. Het is duidelijk dat er nog veel ontwikkelingskilometers moeten worden voltooid en dat er nog veel meer prototypes moeten worden gebouwd. Maar de ontwikkeling is nu waar we willen dat die is”, aldus de van oorsprong Zuid-Afrikaan. Zien hoe de testrit ging? Kijk ‘m hieronder!
Wil je alles weten over de T.50, lees dan verder via dit artikel. Al kunnen we kort zijn: het is een van de fraaiste hypercars die in de komende jaren zal verschijnen. Niet alleen door z’n atmosferische V12, maar ook door de handgeschakelde zesbak die al het vermogen van de heerlijke motor alleen naar de achterwielen stuurt. En dat terwijl-ie maar 957 kilogram weegt. Even ter vergelijking noemen we het gewicht van andere hypercar met V12: de Lamborghini Aventador laat 1600 kilogram noteren.
Prijs Gordon Murray Automotive V12 T.50
Enthousiast? Snappen we. Maar kopen kun je ‘m niet meer. Althans, niet nieuw. Alle straatversies van de T.50 zijn al vergeven. Ze kosten 2,6 miljoen per stuk, maar dat zorgde er niet voor dat alle 100 exemplaren al snel waren verkocht. Gefortuneerde klanten die een productieplekje hebben bemachtigd, kunnen hun auto ergens in 2022 verwachten.
BAM! Straatversie van de Gordon Murray T.50 is al helemaal uitverkocht
Lees ook:
Ook interessant
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd