Eerste SUV van Lotus verslaat Lamborghini Urus en is stukken goedkoper
Een aantal jaar geleden hadden autokenners je voor gek verklaard als je had gezegd dat Lotus ooit nog SUV-fabrikant zou worden. Toch is dat sinds kort het geval en zijn eerste SUV, de Lotus Eletre, is bepaald geen kattenpis. De eersten hebben plaatsgenomen achter het stuur van de Lotus-SUV en de Lamborghini Urus kan zijn borst natmaken.
De Urus was de eerste SUV van sportwagenfabrikant Lamborghini en nu is het zijn populairste model. Dat zagen we ook gebeuren bij Aston Martin met de DBX en jaren eerder bij Porsche, dat met de Cayenne zijn hoofd boven water wist te houden. In het hoofdkantoor van Ferrari peinsden ze er lange tijd niet over. Een SUV van Ferrari zou er nooit komen. Zie hier wat er van die belofte over is gebleven.
Lotus Eletre breekt met het verleden
De vraag naar SUV’s is te groot. Personenwagens op hoge poten zijn nu eenmaal mateloos populair en dus breken sportwagenfabrikanten met het verleden om hun bestaansrecht te waarborgen. In het geval van Lotus gaat het nog wat verder. Het Britse merk staat namelijk bekend om lichtvoetige sportwagentjes. De nieuwe, zwaarlijvige Lotus Eletre staat daar haaks op.
We zeggen overigens niet dat deze logge SUV’s niet snel van hun plek komen. De Performante-uitvoering van de Lamborghini Urus weet een 0 tot 100-sprintje te doen in slechts 3,3 seconden. Niet gek voor een bakbeest van bijna 2,2 ton. Deze specs zijn vergelijkbaar met de 725 pk sterke Ferrari Purosangue.
Van 0 naar 100 km/h in 2,99 seconden
Des te knapper is het dat de Lotus Eletre dit sprintje in minder dan 3 seconden zegt te doen. Autofabrikanten maken wel vaker loze beloften, maar nu is bewezen dat het geen grootspraak is. Op de autoshow van Shanghai konden de eerste gelukkigen de Lotus Eletre aan de tand voelen. De meetapparatuur liet zien dan de flinke SUV in 2,99 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur wist te accelereren.
Het verschil is dat waar de Lamborghini Urus, Porsche Cayenne (S en GT) en Aston Martin DBX met V8-motoren worden aangedreven (en de Purosangue zelfs met een V12), de Lotus Eletre juist elektrisch is. De sterkste variant, de Eletre R, levert maar liefst 919 pk en 985 Nm aan koppel.
Relatief goedkoop
Nog een verschil vind je als je vraagt naar de prijs. De standaardversie begint in Nederland al bij minder dan een ton en de Eletre S bij 124.000 euro. Wel produceren de twee elektromotoren in deze versies ‘slechts’ 613 pk. Aan het razendsnelle topmodel ben je minimaal 154.000 euro kwijt. Nog altijd een schijntje vergeleken met de Urus van minimaal 313.000 euro of de Purosangue waar je minstens een half miljoen voor moet aftikken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rijlessen flink duurder: hier betaal je gemiddeld het minst
-
Zwitserse BMW-rijder krijgt extreem hoge boete voor bumperkleven
-
‘Familiegezicht keert bij sommige merken tot vervelens toe terug’
-
Ook voor Nederland: elektrische auto met ‘901 kilometer range’
-
Nieuwe solid state-accu voor elektrische auto’s: 80% meer EV-range
-
A-segment keert terug: deze budget-EV’s kun je straks verwachten
-
Koop nu de 1.000 pk sterke doodskist op wielen van John Cena
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
VW ontbindt afspraak werkzekerheid: grote ontslagronde op komst?
-
Toont Skoda haar ware gezicht met de Elroq?
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit
-
Benzineprijs omhoog: ‘opbrengst onterecht naar gat in schatkist’