Aston Martin bouwt niet meer dan 155 exemplaren van de volledige elektrische Rapide E. Hij wordt aangedreven door een twee elektromotoren op de achteras met een gezamenlijk vermogen van 610 pk en 950 Nm koppel.

Aston Martin Rapide EAston Martin Rapide E


De Rapide E is ontwikkeld in samenwerking met Williams Advanced Engineering. Hij is uitgerust met een 65 kWh-batterij die bestaat uit 5600 lithium ion-cellen. Het geheel ligt op de plek waar in de 'gewone' Rapide S de 6,0 liter V12, versnellingsbak en benzinetank ligt. De Rapide E heeft een WLTP-actieradius van 321 kilometer.

Volledige ronde Nürburgring

Volgens Aston Martin kan de Rapide E in minder dan 4,0 seconden naar 100 km/h sprinten en ligt de topsnelheid waarschijnlijk op 250 km/h. Het Britse merk benadrukt dat de volledig elektrische sportwagen altijd in staat is om zijn maximale prestaties te leveren. Er is veel aandacht besteed aan de koeling van de batterijen en elektromotoren. De Rapide E moet zonder problemen één ronde van de Nürburgring kunnen doen.

Aerodynamisch geoptimaliseerd

Het exterieur en de onderzijde van de Rapide E is aerodynamisch verregaand geoptimaliseerd. De grote vierdeurs staat op speciale wielen, die zijn geschoeid met Pirelli P-Zero-banden met lage rolweerstand. Aston Martin wilde de rijkarakteristieken van de Rapide S zoveel mogelijk behouden, dus is er op de achteras een sperdifferentieel gemonteerd. De eerste exemplaren van de Rapide E worden eind 2019 aan klanten afgeleverd.

Aston Martin Rapide EAston Martin Rapide E