Eerste Mercedes-Benz EQS voor minder dan een ton, maar niet de AMG
Een prijs van net geen 100.000 euro mag je niet bereikbaar noemen, maar afgezet tegen de huidige prijsstelling is de Mercedes EQS voor een kleine groep liefhebbers wél bereikbaar geworden.
De prijslijst van de elektrische limousine start nu bij iets meer dan 90 mille. Overigens staat op de prijslijst nu ook het sportieve topmodel, de Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FMercedes-Benz-EQS-2022-1600-01.jpeg)
Achterwielaandrijver
De voordeligste versie van de EQS staat voor precies € 91.303,- op de prijslijst. Als typenaam staat er EQS 350 bij vermeldt. Voor dat bedrag voorziet Mercedes-Benz de instapversie van louter achterwielaandrijving, die de trekkracht van een elektromotor met 215 kW moet verwerken. De 565 Nm sterke elektromotor brengt de limousine in 6,6 tellen van stilstand naar 100 km/h. De opgegeven actieradius bedraagt 624 km, maar daalt tot 616 km voor de AMG Line en zelfs tot 609 km voor de luxere uitvoering Luxury Line.
Drie Lines
Mercedes-Benz voorziet de EQS 350 van onder andere actieve achterasbesturing, stoelverwarming, een centraal display met 12,8 inch oled-touchscreen, bestuurdersdisplay met 12,3 inch lcd-display en MBUX navigatie met augmented reality. Voor wie meer luxe wenst, kan kiezen voor twee lines, de Luxury Line, AMG Line en Business Line.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2FMercedes-AMG-EQS-53-4-Matic-169Gallery-b34e0524-1828745.jpg)
Prijsverschil met EQS 450
De EQS 350 lost de 450+ af als instapversie. Het prijsverschil tussen de 350 en achterwielaangedreven 450 bedraagt 30 mille, maar de nieuwe en voormalige instapper zijn niet één-op-één met elkaar te vergelijken. De 245 kW sterke 450 is er vanaf Luxury Line en dan is het prijsverschil slechts 16 mille. De importeur zet met de Business Line juist een extra voordelig geprijsd en uitgekleed niveau neer. Het prijsverschil op de 350 Business Line en 350 Luxury Line bedraagt liefst 14 mille!
Review Mercedes-Benz EQS: de beste elektrische auto ter wereld?
Het angstaanjagende hyperscreen van de Mercedes-Benz EQS – Video
Prijslijst instapversie:
- EQS 350 Business Line: € 91.303
- EQS 350 Luxury Line: € 105.218
- EQS 350 AMG Line: € 108.485
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2FMercedes-AMG-EQS-53-4-Matic-169Gallery-fbc11402-1828733.jpg)
Tegelijk met de 350 verschijnt ook de Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ op de prijslijst. De motorsportafdeling zet de topversie voor € 172.010,- op de prijslijst. Voor dat bedrag is de elektrisch aangedreven limousine uitgerust met elektromotoren die tezamen 484 kW/950 Nm en in overboost 560 kW/1020 Nm leveren. De vierwielaandrijver uit Affalterbach sprint in 3,4 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 220 km/h, maar wordt via de rijstand RACE START verhoogd tot 250 km/h.
Mercedes-AMG geeft de EQS 53 4MATIC onder andere actieve achterasbesturing, het luchtgeveerde AMG RIDE CONTROL+-onderstel met adaptief verstelbare demping en het MBUX Hyperscreen mee. Op de vooras heeft de auto carbon/keramische AMG-remschijven. De nieuwe versies zijn per direct te bestellen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Chinese SUV probeert Range Rover-stunt na te doen, maar faalt hopeloos en sloopt trap op berg
-
Benzine bijna 2,20 euro: ‘Boycot Russische olie en beperkte productie stuwen prijs’
-
Fiat Grande Panda vs. Firefly: deze leuke, betaalbare elektrische auto is het best
-
Tesla komt eindelijk met Apple CarPlay, maar dat ziet er heel anders uit dan bij andere merken
-
Cupra brengt de nieuwste en krachtigste Leon ooit uit: krijgt hij eindelijk Audi’s vijfcilinder?
-
Autovisie Jaarboek 2026: dit is het ideale cadeau voor een autoliefhebber
-
Laat de Lamborghini Urus staan! McLaren komt met grote SUV, en die is er sneller dan je denkt
-
China probeert stoplichtsprintjes te voorkomen met irritant (en nutteloos) stukje wetgeving
-
Tiener zakt 128 keer voor theorie-examen! Dit is hoeveel dat heeft gekost
-
Volvo gooit handdoek in de ring: schrapt lidar op ES90 en EX90
-
Zo dumpte boorbedrijf Elon Musk stiekem 12 kuub afval, terwijl het beloofde dit niet meer te doen
-
Peugeot vindt sturen en stuurwiel opnieuw uit met deze Polygon