Ruim tien maanden nadat Toyota de nieuwe Corolla nog onder de naam Auris op de Autosalon van Genève als vijfdeurs hatchback presenteerde, is in Groot-Brittannië de bouw van de middenklasser van start gegaan. De Japanners vervaardigen in het Engelse Derbyshire de Corolla voor de Europese markt.

Toyota Corolla Touring Sports 2019


 

Om de productiestart mogelijk te maken investeerde Toyota liefst 240 miljoen pond. Een financiële injectie die gerelateerd is aan de nieuwe architectuur waarvan de Corolla gebruik maakt. Na onder andere de Prius en C-HR maakt ook de Corolla gebruik van de Toyota New Global Architecture, die lichter en stijver is en voor een betere rijdynamiek zorgt. Met de komst van de Corolla in Groot-Brittannië is afscheid genomen van de Auris en Avensis, waarvan de laatste exemplaren al vorig jaar zijn gemaakt.

Drieluik

In Engeland vervaardigt Toyota alle drie de carrosserievarianten van de Corolla. De hatchback, stationwagon en sedan. Het drietal komt ook naar Nederland. De marktintroductie staat voor eind maart gepland. Hoe het programma er uit komt te zien is nog niet bekend. Wat al vast staat, is het motorenaanbod. Toyota zal de Corolla als hatchback en als stationwagon voorzien van een 1.2-benzinemotor en een 1.8- en 2.0-hybride-aandrijflijn. Voor de sedan is de grootste hybridemotor, die in Wales wordt vervaardigd, niet beschikbaar. 

Toyota Corolla Sedan


Auris

De nieuwe Corolla werd in maart 2018 als Auris gepresenteerd. Enkele maanden later wijzigde Toyota de roepnaam van het nieuwe model. De aanduiding Corolla keert na een afwezigheid van ruim tien jaar terug op de middenklasser in Nederland.

Sinds 1992

Toyota bouwt al sinds 1992 auto’s in Engeland. Het merk produceert vrijwel alle in Europa verkochte types lokaal. Het concern heeft fabrieken in onder andere Turkije en Frankrijk. De Engelse faciliteit is de tweede op het continent die in staat is om modellen op basis van TNGA te kunnen produceren. De Franse fabriek wordt momenteel aangepast.