SsangYong wil de eerste fabrikant in het zogeheten C-SUV segment zijn met een volledig elektrisch aangedreven SUV die op grote schaal wordt gebouwd. De fabrikant werkt achter de schermen aan het project. 

SsangYong SUV Concept -1- Autovisie.nlSsangYong SUV Concept -1- Autovisie.nl


Mahindra

SsangYong zal voor het model een beroep doen op moedermaatschappij Mahindra, dat reeds een elektro-auto heeft ontwikkeld. De Indiase onderneming stelt naar eigen zeggen graag zijn magazijnen voor de Koreaanse divisie open, maar een topman van SsangYong geeft aan dat de samenwerking nu nog op een laag pitje staat. De synergie tussen beide bedrijven is nog beperkt en kan veel beter, zo legt de hooggeplaatste Koreaanse functionaris uit. Volgens hem heeft de samenwerking nu op kleine schaal plaats. Mocht de benodigde kennis zijn uitgewisseld dan zal de Zuid-Koreaanse autobouwer de elektro-SUV sowieso zelfstandig ontwikkelen. De productie heeft in Zuid-Korea plaats. 

Sleutelrol

De elektro-SUV is essentieel in SsangYongs planning, aangezien het merk actief wil worden in China en de Verenigde Staten. De twee markten zijn de grootste in de wereld en als eerste rijp voor grootschalige verkoop van elektrische auto's, zo verklaart de heer Mahindra tegenover Autovisie. Om te penetreren in de voor het merk nieuwe afzetgebieden moet de elektrische SsangYong een sleutelrol gaan vervullen.

Geen tussenstap

SsangYong zet de stap naar de elektro-auto zonder tussenkomst van de plug-in hybride. Het bedrijf is overtuigd van de marktverschuiving naar elektromodellen, zeker nu de prijs van de batterij onder druk staat en de kosten van een dergelijk model dus daalt. Een lagere prijs zal groot wagenparkbeheerders aanspreken, zodat de verkoop een boost krijgt, meent Mahindra.   

2019

De auto zoals SsangYong hem nu ontwikkeld krijgt een actieradius van 300 tot 400 kilometer. In 2019 moet het model ook in de Europese showrooms staan.