Een elektrische McLaren? Ja, die komt er, maar niet voor 2025. Volgens directeur Mike Flewitt is de batterijtechnologie momenteel nog niet voldoende ontwikkeld. Want een elektro-McLaren moet het minstens een half uur uit kunnen houden op het circuit.

McLaren P1


Dat zei Flewitt in een interview met Automotive News. De McLaren-topman vindt dat een elektrische supersportwagen bruikbaar moet zijn en geen compromis. "Het gaat ons niet alleen om een lagere uitstoot, maar ook om betere prestaties. Ons doel is een half uur circuitgebruik. Dat moet een elektrische McLaren aankunnen zonder tussentijds op te laden. En het opladen zelf moet in een half uur klaar zijn."

Relatief zwaar

De laatste jaren zijn er diverse stekkersupercars geïntroduceerd, zoals de Rimac One. Ze zijn in staat tot buitenaardse prestaties, maar houden dat niet lang vol. Bovendien zijn ze relatief zwaar door het hoge gewicht van de batterijen. Daarom kiest McLaren voorlopig voor hybrideaandrijving. Tussen nu en 2025 onthult het Britse merk achttien nieuwe modellen, waarvan het grootste deel geëlektrificeerd zal zijn.

Speedtail

Momenteel worden alle McLarens aangedreven door een twinturbo V8. De hybride P1 is niet meer in productie, maar zijn opvolger, de Speedtail, krijgt weer ondersteuning van een elektromotor. Ook de opvolgers van de 540C/570S/570GT en 720S krijgen straks een hybrideaandrijflijn, maar daarop moeten we nog even wachten.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!