Lexus is vooral bekend als hybride merk. Toch verklapt Lexus International President Yoshihiro Sawa dat een volledig elektrische Lexus niet lang meer op zich laat wachten.

Belangrijk voor China en Europa

Over het hoe en wat kan Sawa nog geen uitspraken doen. De timing van de introductie is afhankelijk van regelgeving. Dat doet vermoeden dat Lexus een product nagenoeg klaar heeft, maar dat het merk nog even wacht met de introductie. Sawa benadrukt dat een volledig elektrische Lexus belangrijk is voor de Chinese en Europese markt. "Zeker hier hebben we een EV nodig in de toekomst", zegt Sawa in een interview met Automotive News Europe.

2030

Toyota Motor Corporation – het moederbedrijf van Toyota en Lexus – hoopt omstreeks 2030 wereldwijd circa 5,5 miljoen geëlektrificeerde voertuigen te hebben verkocht, inclusief één miljoen emissievrije voertuigen, zoals batterij-elektrische auto’s en waterstofauto’s. Verder moet rond het jaar 2025 elk model van Toyota en Lexus leverbaar zijn met een elektromotor of geheel elektrisch zijn.

Solid State

Na 2020 hoopt Toyota ruim tien volledig elektrische modellen (BEV’s: battery electric vehicles) in productie te hebben. Deze worden eerst op de Chinese markt gebracht – daar is de BEV-markt het grootst - voordat ze ook in Europa en Amerika leverbaar worden. Toyota is van mening dat de huidige accu’s – de zogeheten lithium-ion batterijen - beperkingen kennen wat betreft hun energiedichtheid, gewicht, omvang en kosten. Daarom ontwikkelt Toyota de solid-state-accu die hier een einde aan moet maken. Deze batterijen zijn lichter en hebben een grotere actieradius. De technologie moet begin 2020 leverbaar zijn.