Dus Porsche komt met een elektromodel? Dat doet de autobouwer niet voor het eerst. Sterker nog, de allereerste Porsche was een elektro-voertuig!

Porsche P1

Hij heet in de volksmond P1, wat staat voor Porsche Nummer 1. Officieel staat 'ie in de boeken als ‘Egger-Lohner-Elektromobil Modell C.2 Phaeton’. Een hele mond vol, maar een auto lange namen geven was gebruikelijk voor 1900. Ja, zo oud is ‘ie! De P1, dat schrijft wat makkelijker, werd voor het eerst op 26 juni 1898 gepresenteerd door niemand minder dan Ferdinand Porsche in Wenen, Oostenrijk.

"De nieuwe elektro-Porsche moet van goeden huize komen om in de voetsporen van de P1 te treden"

Het voertuig was slechts 130 kilogram zwaar en had aan boord een elektromotor met 3 hele pk’s. Goed voor een topsnelheid van 35 km/h. De P1 had een zogeheten ‘controller’ waarmee je in twaalf stappen kon bepalen hoe hard je ging. De actieradius kwam uit op 80 kilometer, iets wat in vergelijking met moderne EV’s helemaal niet zo slechts is.

Meest efficiënt

De P1 beleefde zijn debuut in september 1899 op de Internationale Motorwagen Ausstellung waar hij deelnaam aan een wedstrijd voor elektromobielen. Tijdens deze wedstrijd moest een elektro-voertuig veertig kilometer door verschillende landschappen afleggen. De Porsche P1, met aan boord drie mensen waaronder Ferdinand, kwam als meest efficiënt uit de bus. De nieuwe elektro-Porsche moet daarom van goeden huize komen om in de voetsporen te treden van de eerste elektrische Porsche ooit. De P1 in het echt bekijken? Dat kan, want hij maakt sinds 2014 permanent onderdeel uit van de collectie van het Porsche Museum in Stuttgart.

Porsche P1 004