Messerschmitt, Heinkel, Peel, Maico, Glas, Gogomobil en Bond, het zijn allemaal aparte automerken, maar wanneer je ze in een zin noemt categoriseer je ze. Je hebt het dan over dwergauto’s. Het Louwman Museum in Wassenaar heeft dertig exemplaren van de verschillende autobouwers bij mekaar gebracht en toont de lilliputters onder de automobielen nog tot september als speciale zomerexpositie.

Dwergauto Louwman Museum


Dwergauto’s, het is een bijzondere autoklasse. Hoofdzakelijk daterend uit de jaren vijftig, toen kleine fabrikanten na de Tweede Wereldoorlog inspeelden op een mobiliteitsbehoefte. De dwergauto was een goedkope en weersbestendige vorm van vervoer en kwalificeerde zich boven de tweezitters. In Europa en Japan, waar ze k-cars worden genoemd, verschenen de Bublecars of Kabinenrollers op de weg. Ze beschikten over drie of vier wielen en werden aangedreven door een één- of tweecilindermotor met een beperkt vermogen. En vaak was er geen achteruitversnelling aanwezig.

Dwergauto Louwman Museum


Licht en goedkoop

De autobouwers waren heel inventief om een lichte en goedkope auto te ontwikkelen, zoals de BMW Isetta met het front dat tevens het portier was, de Messerschmitt met de twee zitplaatsen achter elkaar, de Gogomobil met het reservewiel aan bijrijderskant en de Heinkel met bergvakken vóór de pedalen. De auto’s waren gemaakt rondom een houten of stalen frame met doek, aluminium of kunstlederen bekleding. Veiligheidseisen golden toen blijkbaar niet.


61 km/h snelle Peel

In Nederland bestaat er een club waarin de ongeveer 250 leden modellen als de olijke Messerschmitt, de Suzuki Fronte, de Subaru 360, de BMW Isetta en de Heinkel Kabine bij elkaar brengen en toerritten rijden. De kleine auto’s zijn een zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen. De expositie van het Louwman Museum bevat modellen die we zelfs nooit op de weg zullen zien, zoals het Nederlandse Shelter en de Peel. Laatstgenoemde, de P50 uit 1962 is de kleinste productieauto ter wereld. Hij meet 132 cm in de lengte en is amper een meter breed. Hij biedt plaats aan een persoon en weegt slechts 59 kilo. Je haalde er 61 km/h mee, maar de vraag is hoe lang je daarover doet om dat te bereiken. Van het model zijn er 47 stuks gefabriceerd, maar zoveel bestaan er al lang niet meer.

De dwergauto’s staan nog tot en met 1 september in het Louwman Museum.

Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum
Dwergauto Louwman Museum

Foto's Noël van Bilsen