Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
Na een half jaar hebben we ons lidmaatschap van de Rotaryclub opgezegd. Niet uit onoverkomelijke onvrede, maar helemaal overtuigend was het clubgevoel ook niet. We zwaaien de Mazda MX-30 R-EV uit.
Om tal van redenen was het wél een voorrecht om ruim 10.000 kilometer lang deel uit te maken van de Rotaryclub met de Mazda-stekkerhybride. Deze speciale Edition R-uitvoering kost 45.690 euro, terwijl hij er al is voor 36.990 euro. De bouwkwaliteit en het materiaalgebruik van de MX-30 R-EV schurken tegen ‘premium’ aan.
Beperkte binnenruimte
Het meubilair is wat kort en vlak, maar met een lengte van 1,80 meter zit je er comfortabel op. Met die lengte komen de knieën achterin tegen de voorstoel en blijft er tot het dak twee centimeter over. Het deurenprincipe is een leuke hommage aan de RX-8, maar overtuigt niet. Dankzij de suicide doors is de instap achterin makkelijk, maar je hebt veel ruimte in een parkeervak nodig om de portieren helemaal open te slaan, zodat de achterpassagiers kunnen uitstappen.
Bij de comfortverhogende zaken zijn de stuur- en stoelverwarming in staat om zelfs de grootste koukleum te ontdooien. Stap je met natte kleding in, dan heeft de airco moeite om de ruiten te ontwasemen. Je moet hem dan op de luidruchtige, maximale stand zetten om goed zicht te houden. Prettig is het mooie digitale paneel voor de aircobediening en de fysieke aansturing op de middentunnel van de multimedia. De centrale draaiknop met sneltoetsen eromheen maakt menig BMW-rijder weemoedig.
Het bedieningsgemak is groot, maar kanttekeningen zijn er ook. De navigatiesoftware is verouderd en de graphics zijn achterhaald. Er is geen draadloze Apple Carplay of Android Auto en de verbinding via het snoer hapert vaak. Ook kost het vijf handelingen om de irritantste systemen uit te schakelen. De adaptieve cruise control met rijstrookassistentie scoort wel een ruime voldoende.
Zelf sturen is geen straf. De feedback is beperkt, maar voor een crossover zit er een fijne weerstand in en voldoende precisie. De voortrein laat zich goed plaatsen en kiest redelijk vroeg de veilige weg van waarschuwend onderstuur. De achterzijde onderneemt geen avonturen en dat is het juiste weggedrag in deze klasse. Er staat best wat veerspanning op de achteras om de bijna 1.800 kilo te dragen, waardoor deze kan dreunen op korte oneffenheden. De demping is juist vrij zacht om de kilo’s rustig te stabiliseren en over het comfort te waken. Het gevolg is dat de vooras met een klap uitveert bij het stevig afrijden van een drempel. Meer geleiding om die beweging af te remmen is wenselijk.
Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor
Mazda heeft gekozen voor de wankelmotor om de compacte, lichte en minder complexe bouw daarvan, en als knipoog naar het verleden. De enkelschijfs rotatiemotor van 830 cc drijft nimmer de voorwielen aan en is er alleen om het accupakket van 17,8 kWh bij te laden.
De stekkerhybride is bedoeld voor wie snel last heeft van laadstress en niet kan leven met de beperkte range van de elektrische Mazda MX-30. Op een volle batterij en in optimale condities wisten we 91 elektrische kilometers uit het pakket te persen en een verbruik van 16,5 kWh/100 km te realiseren. Dan rijdt hij soepel en stil als een echte BEV en is de MX-30 op zijn best. Maar dat betekent vaak laden, want bij een normale rijstijl haal je zo’n 70 kilometer uit de accu.
Verre van zuinig
Mocht de batterij leeg zijn, dan wordt de rust in het verder goed geïsoleerde interieur verstoord. Als de wankelmotor aanslaat, doet het rauwe, harde geluid namelijk afbreuk aan de kwaliteitsbeleving. Het blok consumeert 1 op 12,2 en dat is veel meer dan een concurrent als de stekkerhybride Kia Niro verbruikt. Die haalde met een lege accu en viercilinder moeiteloos 1 op 20 en de PHEV-Toyota’s komen nog verder. In de periode waarin we maximaal stekkerden, haalde de Mazda 1 op 23,8 en 18,7 kWh/100 km. Ook dat doen opponenten beter. Op het gebied van verbruik of verfijning voegt de wankelmotor dan ook niets toe.
Olieverbruik van de Mazda MX-30 R-EV
Een ander vooroordeel betreffende olieverbruik weet de Mazda MX-30 evenmin te ontkrachten. Het is veelzeggend dat Mazda een gratis oliebijvulservice aanbiedt. Overigens spreekt Mazda terecht van oliegebruik, omdat de olie dient voor de smering van de draaiende schijf en dan verbrandt er altijd wat mee.
Het instrumentarium gaf bij een kilometerstand van 6.988 de melding ‘laag motoroliepeil’ en het zakkende niveau hadden we eerder al gesignaleerd op de peilstok. De dichtstbijzijnde dealer vulde 1,2 liter olie bij. Nadien hebben we een rit naar Zuid-Europa gemaakt, waarbij de rotatiemotor urenlang continu draaide, omdat je niet elke 70 kilometer een laadpaal gaat opzoeken. Daardoor moesten we na 1.800 kilometer wederom een liter olie bijvullen en na 1.000 kilometer nog een liter.
Het concept van de Mazda MX-30 R-EV
We hebben de Nederlandse importeur onze bevindingen voorgelegd en die verklaarde: ‘Wanneer de rotatiemotor wordt gebruikt als een reguliere brandstofmotor zonder tussentijds opladen, wordt de auto anders gebruikt dan het concept bedoeld is. Dit kan resulteren in een hoger olieverbruik dan gemiddeld. Er is geen voorgeschreven bijvulinterval, omdat de ene bestuurder 1 liter kan gebruiken op 1.000 km, terwijl de ander op dezelfde afstand misschien niet eens 0,1 liter verbruikt, omdat deze veel elektrisch rijdt.’
Al met al heeft de Mazda MX-30 de vooroordelen over de rotatiemotor allerminst weten te weerleggen. Maar an sich is de MX-30 een verfijnde, goed rijdende en mooi gebouwde crossover. De rotatiemotor als range extender levert echter geen enkel voordeel op ten opzichte van een ottomotor. Het lidmaatschap van de Rotaryclub was daarom een twijfelachtige eer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Zuinige Lexus RC 300h-occasion uit 2018 nu vrij betaalbaar
-
Deze Mazda RX-8 is nu spotgoedkope occasion: durf jij het aan?
-
Onderzoek VS: twee derde kiest na Tesla weer voor benzineauto
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: verbruikt de rotatiemotor veel olie?
-
Wat is een wankelmotor? En welke auto’s hebben er een?
-
BMW-liefhebber beleeft rotdag als eland garage binnendringt
-
Porsche Taycan-klanten krijgen het erg zwaar
-
Vet! Amerikaanse politie rijdt voortaan in deze dikke EV
-
Bijna helft klusjesmannen kan vanaf 2025 binnenstad niet meer in
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
Bestuurders vaker verblind door koplampen: onderzoek is gestart