Duitsland riskeert hoge Europese boetes als het zijn uitstoot niet terugbrengt. Daarom ligt er nu een voorstel op tafel om een snelheidslimiet van 130 km/h in te stellen op de Autobahn.


Fotocredit: Persbureau van Eijndhoven

Het is slechts één van de voorstellen van het Nationale Platform voor de Toekomst van de Mobiliteit. Andere zijn een verhoging van de belasting op brandstof, het schrappen van belastingvoordelen op diesels en het instellen van verkoopquota voor hybrides en volledig elektrische auto's. Het Platform publiceert zijn definitieve rapport in maart. De aanbevelingen zullen worden meegenomen in de nieuwe milieuwetgeving die Duitsland dit jaar wil aannemen.

Controversieel

De verkeersuitstoot in Duitsland is sinds 1990 niet meer gedaald. Het instellen van een snelheidslimiet van 130 km/h op de Autobahn (waar grote stukken geen limiet hebben) zou die omlaag moeten brengen. Het Platform voelt al aan dat de maatregel controversieel gaat zijn, want in het rapport schrijft het: "Niet ieder instrument zal worden geaccepteerd. Daar is politieke en diplomatieke handigheid voor nodig en een bereidheid om compromissen te sluiten."